آمادگی بهزاد نبوی برای به عهده گرفتن مذاکره با آمریکا که نجفی پیشنهادش را داد.

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 28 اسفند 1376

در منزل ماندم. بولتن‌های زیادی از دفتر آمد؛ مرور می‌کردم. بیشتر وقت به مطالعه تاریخ معاصر، تاریخ کلیساهای جهان و اطلس تاریخ جهان اسلام، به‌خصوص جزیره‌العرب گذشت. بیشتر برای تطبیق مشاهدات تاریخی و جغرافیایی سفر عربستان با نوشته‌های تاریخ و جغرافیا.

آقای [کمال] خرازی، وزیر امور خارجه، تلفنی گزارش سفر به عربستان سعودی و قطر را داد و گفت، همه‌جا ذکر خیر تو بوده و سفر و گفت‌وگوهای تو، فضای مناسبی را برای توسعه همکاری‌ها پیش‌آورده و با استفاده از همین فضا، قرار شده آقای سعودالفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، بعد از حج برای امضای متن توافق‌نامه پیشنهادی در موارد همکاری کمیسیون مشترک، به ایران بیاید. این پیشنهاد را من از عربستان آوردم و به دولت دادم. نیز مشکل دعای‌کمیل هم حل شده است؛ قبلاً مقامات مدینه ابلاغ کرده بودند که امسال به صورت جمعی در کنار بقیع خوانده نشود. من به آن‌ها گفتم، مانع نشوند و اکنون جواب داده‌اند. گویا دستور صریح شخص امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] بوده و نیز قرار شده که آقای حذیفی، پیشنماز مسجد مدینه که در زمان سفر من، به شیعه اهانت‌ کرده بود، در ایام حج از اقامه نماز جماعت منع شود.

شب هم آقای [محمدرضا] نوری [شاهرودی، سفیر ایران در عربستان سعودی] از ریاض تلفنی صحبت کرد و همین مطالب را با توضیحات بیشتری داد؛ با این تفاوت که آقای نوری اینها را نتایج ادامه مذاکرات خودش می‌داند و آقای خرازی، به مذاکرات خودش مستند می‌کنند، ولی هر دو آن را نتیجه سفر عنوان می‌کنند.

عصر محسن آمد. گاو صندوق بزرگتری آورد. صندوق فعلی‌ام، برای اسناد و مخصوصاً دفترچه‌های خاطرات سالیانه کافی نیست؛ صندوق جدید هم زیادی بزرگ است و حمل و نقل آن مشکل است. درباره اوضاع سیاسی، اقتصادی و مشکلات ناشی از اختلاف‌ها و ارزان شدن قیمت نفت و راهکارهای احتمالی مورد مطالعه دولت که دیروز آقای دکتر [محمدعلی] نجفی، [رئیس سازمان برنامه و بودجه] در ملاقاتش گفت، صحبت کردیم؛ از قبیل ۱- کوپنی‌کردن بنزین و گران‌کردن قیمت بنزین آزاد در سطح قیمت‌های بین‌المللی؛ فکر می‌کنند، از این رهگذر حدود 500 میلیارد تومان به‌دست می‌آید ۲- استقراض از بانک مرکزی که احتیاج به تصویب مجلس دارد ۳- استقراض ارز از خارج ۴- مذاکره مصالحه با آمریکا برای گرفتن طلب ایران که گویا آقای بهزاد نبوی هم آماده به‌عهده گرفتن مذاکرات است.

بعید است که رهبری با این موافقت کنند. گفت، آمریکایی‌ها گفته‌اند در صورتی با این مذاکره موافقت می‌کنند که همه مسائل در دستور مذاکره باشد. آقای نجفی هم بعید می‌داند که رهبری بپذیرند. گله‌ داشت که وقتی خدمت ایشان گفته، برای حل مشکل اشتغال، ناچاریم سرمایه‌ای جذب کنیم، مواجه با برخورد سرد ایشان شده و با تعجب گفته‌اند: «سرمایه خارجی»؟!

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۳ فروردین، ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰ ق.ظ

دسته بندی: اسلایدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *