اجازه رهبری برای محاکمه یا بازداشت کرباسچی/ پیشنهاد خاتمی برای مذاکره دسته جمعی با رهبری

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 23 اسفند 1376

تا ساعت ده صبح کارها را انجام دادم. آقای سیف‌الله داد، معاون سینمایی وزارت ارشاد آمد. از خدمات گذشته دولت سازندگی به سینماگران قدردانی کرد؛ به‌خصوص از دوبار اسم بردن فیلم «بازمانده» خودش در نمازجمعه تهران که به خاطر مسئله فلسطین مطرح کردم. اجازه گرفت، جمعی از سینماگران را به دیدار بیاورد که تذکراتی بدهم. از کمبود سالن سینما و نیز داستان‌های مناسب برای سوژه فیلم در ادبیات ایران گفت.
آقای زینعلی، طلبه کشکویی که فرزند کارگر خانواده مرعشی است آمد، برای مسکن و شغل استمداد کرد و از بنیاد جانبازان انتقاد داشت. کمیسیون زیربنایی جلسه داشت، ولی به‌جای بحث در دستور، با توضیح در وضع عربستان سعودی گذشت. بعد از جلسه آقای [محسن] رضایی، [دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام]، از رشد اختلافات و تضعیف موقعیت ولایت فقیه با ایجاد شبهه‌های زیاد، اظهار نگرانی کرد.
آقای [عبدالرضا] همتی، رئیس بیمه مرکزی آمد. گزارشی از رشد ضعیف بیمه داد و برای تحصیل اجازه واگذاری بیمه به بخش خصوصی استمداد کرد و در مورد پذیرش سمت معاونت یا ماندن در همین سمت، مشورت نمود.
عصر آقای شفیعی از وزارت اطلاعات آمد و گزارشی از پرونده سوء استفاده بعضی از معاونان در وزارت کشاورزی و نیز وضع انتخابات میان‌دوره‌ای در تهران داد که خیلی خلوت بوده است و جلو افتادن نامزد مؤتلفه در مقابل نامزدان جناح طرفدار رئیس جمهور و مجمع روحانیون مبارز، برخلاف انتظار و تبلیغات سنگین آن‌ها بود.
شب در جلسه سران سه قوه در دفتر آقای [محمد] یزدی، [رئیس قوه قضاییه] شرکت کردم. آقای یزدی، گزارش مذاکره با رهبری را داد که منجر به‌کسب اجازه برای محاکمه یا بازداشت شهردار تهران شده است. پیشنهاد کرد که رئیس جمهور، شهردار را عوض کند که محاکمه، باعث تضعیف موقعیت مقام شهرداری نشود که نپذیرفتیم و گفتیم، مصلحت نیست و ممکن است باعث تشدید اختلافات شود؛ با توجه به اینکه ظاهراً جرمی در کار نیست و نهایتاً تبرئه خواهد شد.
در راه خانه، آقای خاتمی به ماشین من آمد و گفت، به رهبری پیشنهاد داده‌اند که اجازه بدهند در مسئله مبارزه با مواد مخدر با آمریکا، مذاکره و تبادل اطلاعات شود؛ ایشان نپذیرفته‌اند. از سخت‌گیری رهبری گله داشت. پیشنهاد داشت، دسته‌جمعی با ایشان مذاکره کنیم.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۵ اسفند، ۱۳۹۹ ۸:۴۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *