از گرین کارت دکتر یزدی تا جاسوسی دوتابعیتی‌ها

صادق زیباکلام در یادداشتی اینستاگرامی به تاریخچه پاگرفتن موضوع دو تابعیتی ها در بعد از انقلاب پرداخت و نوشت:

مخترعِ جاسوس‌بودن دوتابعیتی‌ها همچون بسیاری دیگر از واژگان و باورهای انقلابی و ضداستکباری امروزی، تندروهای حزب توده ایران بود. بسیاری از مبارزین علیه رژیم شاه در خارج از کشور به سر می بردند و نمی‌توانستند به ایران بیایند. اقامت طولانی در غرب باعث شده بود تا آن‌ها جدای از تابعیت ایران، تابعیت کشور میزبان را هم داشته باشند (همانند وضعیت امروز). این وضعیت شامل بسیاری از مبارزین اسلام‌گرا که نزدیک به مرحوم امام بودند هم بالطبع می‌شد. تمامی آن‌ها بعد از انقلاب به ایران بازگشتند و از آنجا که از تحصیلات عالیه هم برخوردار بودند به مناصب بالا در انقلاب رسیدند. صادق قطب‌زاده، ابوالحسن بنی‌صدر، ابراهیم یزدی، صادق طباطبایی، عباس امیرانتظام، حسن حبیبی و ده‌ها رهبرانقلابی دیگر از جمله آن‌ها بودند.

ابتدای انقلاب که جریانات چپ مارکسیستی بالاخص حزب توده که نفوذ زیادی در دانشگاه‌ها، مطبوعات، محافل ادبی، هنری و روشنفکری داشتند مبارزه جدی را علیه این انقلابیون به راه انداختند. رقابت‌های عقیدتی بعلاوه جنگ قدرت علت اصلی آن درگیری‌ها بود. «میوه‌چینان انقلاب» یعنی کسانی که نه زندان رفته و نه شکنجه شده اما همه‌کاره انقلاب شده بودند، از جمله اتهامات «دوتابعیتی‌ها» بود. اما حزب توده به سر وقت سلاح دیگر هم رفت: گرین کارت دکتر ابراهیم یزدی. حزب توده خواهان «افشا» فهرست دارندگان گرین کارت شد. جدای از مجاهدین و چپ‌ها، جملگی منتقدین از جمله طرفداران رژیم پیشین هم به این جریان پیوستند. به تدریج ابعاد آن هم از افشاگری «گرین کارت دکتر یزدی» فراتر رفته و دولت موقت، ملی‌مذهبی‌ها، جبهه ملی، لیبرال‌ها و سرانجام نخستین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، ابوالحسن بنی‌صدر، را هم شامل شد.

اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام و نهایتا پیوستن امام به این جریان آن را عملا تبدیل به گفتمان اصلی انقلاب نمود. دست‌کم یکی از دلایل اصلی اشغال سفارت و به راه افتادن جریان آمریکاستیزی، رقابت با چپ‌گرایان و گرفتن فرمان تبلیغاتی از دست آن‌ها و سوارشدن بر امواج نیرومند مبارزه با آمریکا بود.

تلاش در نشان دادن دوتابعیتی‌ها بعنوان جاسوس، قربانیان فراوانی تا به امروز داشته. عباس امیرانتظام، زهرا کاظمی، رکسانا صابری، رامین جهانبگلو، مازیار بهاری، هاله اسفندیاری، جیسون رضائیان، نازنین زاغری، سیامک نمازی، دری اصفهانی شماری از آن‌ها بوده‌اند. توصیه دولت انگلستان به شهروندانش از جمله دوتابعیتی‌ها که به ایران سفر نکنند را به حزب توده تبریک و به علاقمندان به منافع ملی ایران می‌‎بایستی تسلیت گفت.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۳۱ شهریور، ۱۳۹۷ ۲:۵۲ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *