اسرار کربلای 4

توئیت پرحاشیه محسن رضایی و این ادعا که عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن طراحی شده بود را هیچ چیز از سر خط خبرهای ایران خارج نکرده؛ حتی اعتراض پر سر و صدای دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران. همچنان در فضای مجازی هشتگ «کربلای چهار» داغ است و در فضای رسانه‌ها بازار داوری درباره سخنان رضایی از سوی فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس. در فاصله 24 ساعت پس از طرح ادعای «فریب بودن» عملیات کربلای چهار توسط رضایی، کمتر کسی به دفاع از سخنان او برخاست. دیروز اما هر چند محدود ولی در چند مورد برخی‌‌ها در موافقت با سخنان رضایی به اظهار نظر پرداختند؛ اظهار نظرهایی که اتفاقاً آنها هم نه تنها بر سخنان رضایی مهر تأیید نمی‌زدند که حتی بر لو رفتن و ناموفق بودن عملیات کربلای 4 تأکید داشتند. این در حالی بود که در مقابل تعداد به مراتب زیادتری از مطلعین عملیات کربلای چهار علیه او موضع گرفته‌اند.

هاشمی شکست را فریب وانمود کرد

سایت تابناک، رسانه منسوب به محسن رضایی نیز 24 ساعت بعد از آغاز جنجال بر سر اظهارات او، در مطلبی با عنوان «روایت مرحوم آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی از عملیات‌های کربلای ۴ و ۵» سعی کرد از خاطرات هاشمی رفسنجانی برای تأیید اظهارات رضایی سود ببرد. اما در همین روایت که مربوط به اظهارات سال 94 مرحوم هاشمی رفسنجانی می‌شود نیز وی این عملیات را نه یک عملیات فریب، بلکه عملیاتی شکست خورده دانسته است. در این مطلب به نقل از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آمده که «ما در عملیات اول که به نام عملیات کربلای ۴ بود، ناموفق بودیم اما بلافاصله جبران کردیم و در آن طرف، واقعاً دشمن را شکست دادیم. با عملیات کربلای ۵، آثار شکست کربلای ۴ از بین رفت. یعنی به گونه‌ای تبلیغات کردیم که اصلاً آن مسأله حل شد.» آیت‌الله هاشمی در این روایت با اشاره به بخش‌های مختلف عملیات، موضوع عملیات فریب را تنها یکی از بخش‌های پیش‌بینی دانسته نه چیزی بیشتر. تنها جایی که جدی‌تر از این آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اشاره کرده که این عملیات با عنوان عملیات فریب یاد شده به بعد از شکست آن مربوط می‌شود که می‌گوید: «من و آقای رضایی، تصمیم گرفتیم نگذاریم نیروها برگردند. به همین دلیل به گونه‌ای خبر را اعلام کردیم که این یک عملیات فریب بود» حتی در همین بخش خاطرات مورد استناد سایت تابناک از قول هاشمی رفسنجانی هم او به سفر خود به امیدیه همراه با حسن روحانی و یحیی رحیم صفوی اشاره کرده که مربوط به غروب شب عملیات می‌شود و در آنجا گفته است: «شب را در پایگاه امیدیه ماندم. آنجا بود که خبر لو رفتن عملیات را شنیدم. آقای سنجقی را با یکی از محافظانم به منطقه فرستادم تا خبرهای جدیدتری را براساس مشاهدات بگیرم.» بدین ترتیب حتی تنها روایتی که سایت نزدیک به محسن رضایی از اظهارات آیت‌الله هاشمی برای تأیید صحت گفته‌های او آورده، نه تنها بر اینکه عملیات چهار یک عملیات فریب بوده، صحه نمی‌گذارد که حتی بر ناموفق بودن آن و لو رفتنش تأکید دارد.

روایت فرمانده قرارگاه کربلا

در همین حال سردار احمد غلامپور، فرمانده قرارگاه کربلا در دوران دفاع مقدس هم در گفت‌وگو با فارس روایتی از این عملیات ارائه کرده که باز هم قابل توجه است. او در عین حال که هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کند که عملیات کربلای چهار قبل از شروع با هدف «فریب دشمن» طراحی و اجرا شده بوده تنها به وضعیت منطقه بعد از ناموفق بودن این عملیات اشاره کرده و آنجاست که می‌گوید: «ما پس از عملیات کربلای 4، وانمود کردیم که عملیات اصلی ما همین بوده است و این نوعی عملیات فریب به حساب می‌آید. ما درحقیقت دشمن را با تبلیغات و خارج کردن موقت نیروها از منطقه فریب دادیم.» او البته در مصاحبه خود با فارس جمله‌ای دارد که باز هم بحث لو رفتن این عملیات که بارها به آن اشاره شده است را به ذهن متبادر می‌کند. آنجا که گفته‌ است: «در نتیجه، یک عملیات لو رفته اولاً تبدیل به عملیات شناسایی با رزم و ثانیاً به فریبی برای دشمن تبدیل شد.» این گفته سردار غلامپور باز هم همان جمله سال 94 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تداعی می‌کند که گفته بود: «من و آقای رضایی تصمیم گرفتیم نگذاریم نیروها برگردند. به همین دلیل به گونه‌ای خبر را اعلام کردیم که این یک عملیات فریب بود» اما جدای از اینها چهره‌های دیگری در جنگ هم روایت رضایی را مستقیم و به صورت صریح طی روزهای گذشته تکذیب کرده‌اند. محسن رشید از راویان دفاع مقدس در گفت‌وگویی با «انتخاب» در همین رابطه گفته است: عملیات کربلای ۴ فریب نبوده و اتفاقاً عملیات اصلی بوده است.

روایت غواصان کربلای 4

این شاه‌بیت اصلی اظهارات شاهدان و حاضران دیگر این عملیات بود. از جمله محمدعلی اسفنانی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران و نماینده سابق مجلس که خود از غواصان حاضر در عملیات کربلای چهار بوده است. او به اعتماد آنلاین گفته که فریب بودن این عملیات مطلقاً صحت ندارد. اسفنانی با تأکید بر عملیات فریب نبودن کربلای چهار گفته است: معمولاً در عملیات‌های ایذایی یا عملیات‌های فریب عده‌ محدودی درگیر می‌شوند تا دشمن را مشغول کنند و پس از آن عملیات اصلی در جای دیگری انجام می‌شود. طبیعتاً این عملیات نمی‌توانست عملیات ایذایی یا فریب باشد، منتها جزو عملیات‌هایی بود که ما موفق نبودیم. او حتی این ادعای رضایی که عملیات کربلای 5 از قبل برای بعد از کربلای 4 طراحی شده بود را هم رد کرده و گفته است: اما می‌توان گفت که اتفاقاً عملیات کربلای پنج به واسطه اینکه عملیات کربلای چهار با موفقیت همراه نشد، برنامه‌ریزی و در فاصله بسیار کوتاهی حداکثر دو هفته‌ای آن عملیات جایگزین کربلای چهار شد. طبیعتاً موفقیت‌هایی هم در آنجا بود که غیرقابل انکار است که گفتم از نظر حقوقی و کارشناسی باید حتماً تحلیل شود.
فرد دیگری که دیروز ادعای محسن رضایی را رد کرده است نیز یکی از غواصان عملیات کربلای چهار بوده؛ سیدمحسن حسینی‌پویا که اکنون عضو شورای شهر مشهد است. او هم دیروز در گفت‌و‌گو با «ایسنا» در واکنش به اظهارات اخیر محسن رضایی مبنی بر اجرای عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن اظهار کرد: معتقدم آنچه جای آن در جنگ خالی بود، مسئولیت‏‌پذیری است. در همه جنگ‌های دنیا فرماندهان باید یکسری مسئولیت‌پذیری داشته باشند و هنگامی که برخلاف مقررات نظامی و مصالح تصمیمی بگیرند، باید در مرجعی پاسخگو باشند. او با اشاره به آماتور بودن رزمنده‌ها در دوران جنگ گفته است: کسی انتظار ندارد برای مسائلی مانند عملیات کربلای 4 کسی قبول مسئولیت و یا اقرار به اشتباه کند. با این حال این انتظار را هم نداریم که پس از 32 سال، یکی از فرماندهان بلندپایه آن زمان، ادعای جدیدی، کاملاً مغایر با تاریخ جنگ، اسناد به جا مانده از جنگ و مصاحبه‌هایی که وجود دارد، مطرح کند. حسینی‌پویا با بیان اینکه این ادعا کاملاً مغایر با اطلاعات موجود بود و به هیچ وجه قابل دفاع نیست، تصریح کرد: این‌گونه اظهارات باعث می‌شود خستگی بر تن رزمندگانی که بازمانده کربلای 4 هستند و جانبازانی که سال‌ها با رنج‌های حاصل از آن عملیات درگیر بوده‌اند، بماند. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، این مسائل برای خانواده‌های شهدای این عملیات سنگین است. آیا اکنون می‌خواهند به خانواده‌های شهدای عملیات کربلای 4 بگویند ‌که این عملیات ایذایی بوده و واقعی نبوده و به قصد فریب دشمن انجام شده است؟ عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: من که در آن عملیات حضور داشتم، هیچ سخنی از ایذایی بودن عملیات با ما نشد؛ در این سال‌ها نیز هر چه دیده‌ایم و خوانده‌ایم، بحثی از عملیات ایذایی نبوده و کربلای 4 یک عملیات کامل محسوب می‌شد که نهایتاً با شکست مواجه شد؛ باید این واقعیت را قبول کرد نه اینکه واقعیت را با ادعای جدیدی تغییر دهیم. وی با اشاره به مشاهدات خود از فضای عملیات کربلای 4 یادآور شد: در میان فاصله عملیات کربلای 4 با 5 هم من حضور داشتم و مشخص بود یک بلاتکلیفی در جریان است و اصلاً برنامه‌ای از اینکه پس از عملیات کربلای 4 قرار است نوبت پنجم آن برگزار شود یا نشود، سخنی در میان نبود؛ یعنی از ابتدا تصمیم به انجام دو عملیات نبود.

توئیت وزیر ارشاد

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اما در واکنشی متفاوت به این ماجرا در توییتر خود نوشت: «دفاع مقدس فراز و فرود داشت، اما به دور و بر بنگریم: صدام و حزب بعث ساقط شد، دولت عراق و شامات داعش به تاریخ پیوست. تکفیری‌ها در سوریه ناکام ماندند و سفارتخانه‌های حامیان در رقابت بازگشایی‌اند و… در اوج عزت منطقه‌ای، دستاورد هشت‌ساله دفاع را به حراج نسپریم».

واکنش برادران اسماعیلی

پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری هم در توئیتی نوشت: «جزو اولین نفراتی بودم که زمستان ۶۵ در جنوب جزیره بوارین، روبه‌روی ام الرصاص، با پیکر تکه تکه جمع زیادی از شهدای غواص و قایقران عملیات کربلای چهار مواجه شدم. هنوز هم مواجهم … اگر آقای رضایی می‌گوید فرمانده عملیات فریب بوده است؛ عیبی ندارد! خودش می‌داند و ارواح مطهر آن شهدا.» محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان هم با انتشار عکسی از غواصان عملیات کربلای ۴ در صفحه خود نوشت: امام خمینی(ره): «من در اینجا از مادران، پدران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحلیل های غلط این روزها رسماً معذرت می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد…»

توصیه آشنا به محسن رضایی

در همین حال مواضع محسن رضایی با واکنش‌های سیاسی نیز مواجه شد. پر سر و صداترین این واکنش‌ها مربوط به حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری است که در مطلبی در همین باره خطاب به او نوشت: «برادر محسن، بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز.» آشنا همچنین در نوشته کوتاه دیگری خطاب به رضایی نوشت: «وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سؤالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران درباره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید. شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید. اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سؤالات سخت آماده کنید.» در همین حال صادق زیباکلام هم اظهارات رضایی را در راستای مطرح شدن به عنوان گزینه ریاست جمهوری بعدی دانسته، حال آنکه او با این موضعگیری‌ها به وجهه خود آسیب زده است.

منبع: روزنامه ایران، یکشنبه 1397/10/9

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۹ دی، ۱۳۹۷ ۹:۱۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *