اعتراض میرحسین موسوی به یک مصاحبه خاتمی/ آمادگی روسها برای تحویل تکنولوژی موشک قاره پیما به ایران

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۱ دى ۱۳۷۶

آقاى دانیالى آمد. از دوران همکاری گذشته و محبت‌هاى من قدردانى کرد. هنوز مسئولیت تشریفات نهاد ریاست‏‌جمهورى را دارد. دفتر رییس‏‌جمهور را در حال رکود می‌داند که از کم‏‌اطلاعى رییس‏‌دفتر و نیروهاى جدید دفتر متأثر است.

آقایان [منوچهر] منطقی و دانش‌فر و… از صنایع موشکی آمدند. برای تقویت مالی و مدیریتی و با عنوان پدر صنایع موشکی کشور استمداد کردند. از تصمیم آقای کیانی برای تجزیه هسته صنایع موشکی اظهار نگرانی کردند. گفتند، روس‌ها آمادگی دارند با تحویل تکنولوژی موشک‌های قاره‌پیما و تاکنون با تحویل موتور تا چهار هزار کیلومتر، ما را یاری دهند. در هر تست، برای رفع نواقص حضور پیدا می‌کنند. در تست‌ گذشته‌ که به ۸۵ ثانیه رسیده و قرار بوده به ۱۰۶ ثانیه برسد، رفته‌اند که عیوب را اصلاح کنند. اواخر بهمن تست نهایی انجام می‌شود.

نمایندگان رهبرى در عقیدتى‌ سیاسی‌هاى نیروهاى مسلح، آقایان صفایى، رحمانى، نیازى و قائمى آمدند. گفتند، اظهارات آیت‌‏الله منتظرى و نحوه برخورد با ایشان، ذهن بعضى از نیروها را مسأله‌دار کرده و از من سیاست برخورد و سیاست تبلیغی را سئوال کردند. گفتم، در تبلیغات اهمیت و ضرورت ولایت فقیه را و توطئه دشمنان براى تضعیف این محور وحدت ملى را باید توضیح داد. نحوه برخورد به عهده شوراى عالى امنیت است و از آنها بپرسند.

عصر آقاى عباس آخوندى معاون سیاسی صداوسیما آمد. راجع به مسایل مربوط به مصاحبه آقاى خاتمى، مطالبى داشت و گفت آیت‌الله خامنه‌اى راضى نیستند، ولى به صداوسیما چیزى نگفته‌اند. اطلاعاتى ارایه داد که جناح چپ درصدد تضعیف موقعیت رهبرى است و قرار دارند این گونه مسایل را به میان مردم بکشند که ثابت‏ کنند رهبرى، مخالف حل مشکلات‌‏اند. از من خواست که با رهبرى براى نجات انقلاب از این توطئه‌ها همکارى کنم. گفت، صداوسیما بنا دارد، بعضى از اظهارنظرهاى مخالف روزنامه‌ها را نقل کند.

شب آقاى خاتمى، رییس جمهور آمد. نگران عوارض اظهاراتش در مصاحبه با شبکه خبری سی‏ان‏ان در داخل است؛ به خصوص‏ که روزنامه‌های رسالت، جمهورى اسلامى و کیهان و بعضى از نمایندگان، دو روز است که شروع به انتقادهاى تند کرده‌اند و روى مسأله اظهار تأسف از حادثه اشغال لانه جاسوسى آمریکا و تعریف از تمدن مردم آمریکا، مانور مى‌دهند و مطمئن نیست که رهبرى هم ناراضى نباشند. گفت امروز مهندس میرحسین موسوى هم به ایشان اعتراض کرده و با توضیحاتى که به ایشان و مسیح مهاجرى داده‌اند، آنها را قانع‏ کرده است. گفت دفتر تحکیم وحدت و مجمع روحانیون مبارز تهران و سایر گروه‌هاى بسیج خط امام، حمایت مى‌کنند. نگران بود که صداوسیما هم به تدریج انتقاد مى‌کند. درباره متن جواب به پیام آمریکا توسط سفارت سوییس مشورت‏ کرد. متنی‏ که تهیه کرده‌اند، به نظر ایشان مقدارى تند است؛ قرار شد تعدیل شود، ولی از عکس‌العمل‌هاى جهانى راضى است.

نگرانی ایشان به جا است؛ روزنامه‌ها اگر به این برخوردها ادامه دهند، دولت ضعیف خواهد شد. امروز بعضى‌ها به اهانت و هتک‏ حرمت رسیده‌اند و مخصوصاً با توجه به وضع بودجه و ارزان‏ شدن قیمت نفت، مقدارى هم راجع به وضع اقتصاد و راه علاج صحبت شد. توقع دارند که من در جهت تغییر نظر رهبرى کمک‏ کنم. گفت، فعلاً در مذاکره با من، بیش از هر فرد دیگرى احساس اعتماد و آرامش مى‌کند و با چپی‌ها میانه خوبی ندارد.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۸ دی، ۱۳۹۹ ۸:۱۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *