اعترافات مظفر بقایی علیه محمود کاشانی

خاطره روز 08 اردیبهشت سال 1366

ساعت شش و نیم صبح در مجلس بودم. بسته شدن دفاتر فلسطینی ها در مصر، به خاطر موضع‌گیری شورای فلسطین در الجزیره علیه [قرارداد] کمپ دیوید، جزو اخبار مهم است و انعکاس محدود پیروزی‌های ما در عملیات کربلای 10. پیش از دستور در مجلس درباره پیروزی های عملیات کربلای 10 صحبت کردم1.
ساعت ده و ربع از جلسه به دفترم آمدم. برای نمایندگان واحدهای پشتیبانی و امداد جنگ وزارت آموزش و پرورش درباره طرح شهید حسین فهمیده برای جذب دانش آموزان به سپاه و بسیج صحبت کردم2. برای دانشجویان دختر مرکز تربیت معلم قزوین که به مجلس آمده و هدایایی برای جنگ آورده بودند، صحبت کردم.
دکتر [محمد علی] هادی آمد. درباره تعمیر فونیکس‌ها صحبت کرد3. آقای علوی لاری آمد. درباره شهرستان شدن لامرد حرف زد. دکتر کاشانی از بافت آمد. برای معالجه در انگلیس ارز خواست.
عصر در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی شرکت کردم. بیشتر بحث‌ها بر سر شیوه و محتوای کار خود شورا بود. از کم کاری و روزمره بودن دستورها و نرسیدن به کارهای مادر و اصولی انتقاد می‌شد. سپس با آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی جلسه داشتیم. درباره خبر آقای ریاضی در خصوص تمایل شوروی به مذاکره بر سر آینده عراق و مطالبات روس ها از عراق و روابط حسنه دولت آینده عراق با روس ها بحث شد؛ این حرف ها با عمل روس ها در تضاد است.
بعد از نماز مغرب، آقای [ علی] فلاحیان قائم مقام وزیر اطلاعات آمد. از مشکلی گفت که با وزارت کشور و دادستانی، بر سر کنترل گذرنامه‌ها و ممنوع الخروج‌ها دارند. همچنین از بازجویی سعید -فرزند آیت‌الله منتظری- بر سر اسناد علیه دکتر هادی گفت که آقای منتظری نگران آینده سعید است و مشورت کرد و درباره دکتر محمود کاشانی که دکتر [مظفر] بقائی [رهبر حزب زحمتکشان] درباره او اعترافی کرده است4. شب به خانه رفتم5.

پینوشتها:
1- در بخشی از این نطق آمده است: «ما از رزمندگان عزیزمان که عملیات کربلای 10 را با موفقیت و حماسه خاص و جدید انجام دادند و در حال پیشرفت هستند، تشکر می کنیم. این اولین تجربه در تاریخ جنگ از نوع همکاری جنگ های نامنظم با جنگ منظم بود که تجربه موفقی از آب درآمد. حدود 250 کیلومتر مربع از یکی از نقاط حساس کردستان عراق، با سرعت تصرف شد و ارتفاعاتی در اختیار رزمندگان اسلام قرار گرفت که حضور رزمندگان در آنجا می تواند، در آینده کردستان عراق و آینده کرستان ایران تأثیر چشمگیری داشته باشد. این عملیات عمدتاً به خاطر جواب به شرارت های اخیر عراق در خلیج فارس و مناطق صنعتی و فشار بی حد برمردم کرستان، البته در سلسله عملیات جاری ما بود. نکات قابل توجهی در این عملیات هست که من اشاره می کنم. اولین نکته مهم این است که چند روز این عملیات ادامه داشت و رزمنده های ما با شیوه پیاده روی به سوی اهداف پیش می رفتند و چون ما سر و صدائی راه نینداخته بودیم، عراقی ها سکوت کرده بودند. این نکته مسأله حساس و مهمی را نشان می دهد که عراقی ها بیش از آنچه که به مرز و خاکشان و امکاناتشان توجه دارند، به روحیه و تبلیغات ارج می گذارند. چطور می شود کشوری چند روز بخش عظیمی از خاکش تصرف بشود و سکوت بکند، چون ما سکوت کرده بودیم و هیچ چیز در این باره نگفتیم و حالا که ما اعلام کردیم، تنها می گوید که درگیری های مهمی در شمال وجود دارد و یک پاسگاه مورد تعرض ایرانی ها قرار گرفته و دفع شده است. خوب همین را اگر به صورت یک اعتراف در تاریخ ثبت بکنیم، معنایش این است که منطقه‌ ای را که ما گرفتیم، عراق هیچ ادعائی روی آن ندارد. فردا که خبرنگاران آنجا حضور پیدا بکنند، من نمی دانم عراق چه جوابی برای مردم و حامیانش دارد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، نطق‌های پیش از دستور سال 1366، جلد ششم،» زیر نظر محسن هاشمی، دفتر نشر معارف انقلاب، 1388.
2- آقای هاشمی در این دیدار، ضمن برشمردن امکانات پیروزی ایران گفت: «پشتیبان این جهاد مقدس، به قدری قوی است که نمی توان به کمتر از پیروزی کامل قانع شد. به طوری که اطلاع داده اند، وقتی که طرح «پاسدار ـ دانش آموز» مطرح شد، برادرانی که از سوی ستاد امداد و پشتیبانی جنگ آموزش وپرورش در این سمینار شرکت داشتند، به طور یکپارچه پیشقدم شده و لباس سپاه پوشیدند. این حرکت، هم برای جنگ و هم برای آموزش و پرورش و سپاه، یک تحول محسوب می شود. اهمیت مسئله به این دلیل است که طرح مزبور، بین سپاه که سمبل جهاد و فداکاری در این انقلاب است و آموزش و پرورش که در آینده منبع اصلی تربیت نیروهای اسلامی این کشور به شمار می رود، پل می زند. تأثیری که طرح «پاسدارـدانش آموز» از لحاظ فرهنگی در سپاه می گذارد و تأثیری که سپاه از لحاظ روحیه ایثار و فداکاری در آموزش و پرورش گذارد ، تأثیری متقابل است و بازده بسیار خوبی خواهد داشت و مبتکر این طرح قابل تحسین است. بهتر از این تصمیم ، نام این طرح است که به نام شهید حسین فهمیده نام گذاری شده و این ، بسیار زیباست. شهید حسین فهمیده، سمبل یک جوان ایثارگر و نسل انقلاب است. حرکت شهید حسین فهمیده، به جامعه و جوانان الهام داد که در برابر متجاوز، بایستی با تمام توان ایستاد.» رجوع کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی های سال 1366،» دفتر نشر معارف انقلاب، 1388.
3- فونیکس موشک هوا به هوا است که مجهز به رادار بوده و برای اهداف دور استفاده می شود. این موشک بر روی جنگنده های اف–14 نصب می‌‌شود. فونیکس نخستین موشک دوربرد هوا به هوای ایالات متحده است که توانایی درگیری هم زمان با چند هدف مشترک را دارد.
4- دکتر مظفر بقائی رهبر حزب زحمتکشان ـاز احزاب دوره کودتای 28 مرداد 1332ـ در فروردین 1366 در کرمان دستگیر شد. در خبر دستگیری دکتربقائی در روزنامه های سال 1366 چنین آمده است: «یک مقام آگاه گفت: در بازرسی از منزل وی مقادیر زیادی اسناد مربوط به حزب زحمتکشان و اشیاء و نشریات غیر مشروع که حاکی از انحرافات اخلاقی وی است، به دست آمده است. مظفر بقائی در دوره کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 و پس از آن، ارتباط نزدیکی با عوامل کودتا و بیگانگان داشته است. احتمالاً دستگیری مظفر بقائی در ارتباط با پرونده سید احمد کاشانی صورت گرفته است». سید احمد کاشانی نماینده مجلس شورای اسلامی در سال 1365 به اتهام تلاش برای ایجاد اختلاف میان سپاه و ارتش جمهوری اسلامی، بازداشت شده بود. شهید حسن آیت نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی نیز از نزدیکان دکتر بقائی بود.
5- در این روز امام خمینی (ره) فرمانده کل قوا، با پیشنهاد ترفیع درجه ده تن از افسران ارتش جمهوری اسلامی که از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع تقدیم شده بود، موافقت کردند. به این ترتیب سرتیپ قاسمعلی ظهیر نژاد نماینده امام در شورای عالی دفاع به درجه سرلشگری، سرهنگ علی صیاد شیرازی نماینده امام در شورای عالی دفاع ، سرهنگ اسماعیل سهرابی، رئیس ستاد مشترک ارتش، سرهنگ محمد حسین جلالی وزیر دفاع ، سرهنگ حسین حسنی سعدی فرمانده نیروی زمینی ، سرهنگ منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی، سرهنگ سلیمی وزیر دفاع سابق، سرهنگ معین پور فرمانده اسبق نیروی هوایی و سرهنگ عباس بابایی معاون عملیاتی نیروی هوایی، به درجه سرتیپی و ناخدا ملک زادگان فرمانده نیروی دریایی به درجه دریا داری ارتقاء یافتند.

منبع: کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶،دفاع و سیاست، دفتر نشر معارف انقلاب، خاطره روز 8 اردیبهشت

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۷ ۲:۳۴ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *