تحلیل روانشناختی شخصیت هاشمی رفسنجانی با تکیه بر کتاب خاطرات سال 75

محمود گلزاری، روانشناس و استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «فراتر از شکوفایی» که تحلیلی روانشناختی از آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده، آخرین سخنران مراسم رونمایی از کتاب خاطرات و دستنوشته های هاشمی رفسنجانی در سال 1375 بود. او با تکیه به یک آزمون متقن علمی و بین‌المللی روانشناسی سیاسی موسوم به «بیگ فایو» (big five) با تکیه بر خاطرات سال 1375 آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی، تحلیلی از شخصیت او ارائه داد.
او ابتدا گفت که این آزمون برای بسیاری از رؤسای جمهور امریکا، از توماس جفرسون و آبراهام لینکلن و باراک اوباما و حتی دونالد ترامپ هم اجرا شده است، هرچند ترامپ حاضر نشد در این آزمون شرکت کند و به ناچار محققان روانشناسی، با تکیه بر آثار و عملکرد او، ارزیابی خود را ارائه دادند. گلزاری اضافه کرد که «مک آدامز» روانشناس امریکایی با تکیه بر این آزمون، ترامپ را شخصیتی بازیگر، پرخاشگر و خودشیفته توصیف می‌کند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آزمون «بیگ فایو» 5 شاخص کلان روان رنجوری، برون گرایی، مهربانی و همدلی، پذیرا بودن تجربیات نو و تعهد و مسئولیت پذیری را در شخصیت‌های سیاسی ارزیابی می‌کند، اضافه کرد: در کتاب سردار سازندگی، این شاخص‌ها را در آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی ارزیابی کردم.
گلزاری با بیان اینکه در این کتاب 14 مورد وجود دارد که گشودگی و پذیرا بودن تجربیات نو در‌ هاشمی رفسنجانی را نشان می‌دهد، ادامه داد: همچنین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که شاخص روان رنجوری‌ هاشمی رفسنجانی بسیار پایین بود، اضطراب بر او حاکم نبود، افسرده نبود، از ثبات نظر برخوردار بود و کمتر دستخوش هیجان می‌شد و این باتوجه به مسائل و رویدادهای بزرگی که در این سال اتفاق افتاد، بسیار حایز اهمیت است و شخصیت برجسته او را نشان می‌دهد. او، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را یک برونگرای متعادل ارزیابی کرد و گفت: از نظر شاخص صمیمیت و همدلی نیز در جای جای این کتاب، او از ارتباط نزدیک با خانواده، پاسداران و محافظان و دیگران می‌گوید.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۹ اردیبهشت، ۱۳۹۸ ۷:۲۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *