تحلیل علی آقامحمدی درباره جناح چپ: «برنامه دارند، که رهبرى را در مقابل مردم قرار دهند.»

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 28 دی 1376

آقاى صباح زنگنه آمد. گفت در وزارت امور خارجه، از سخنرانى رهبرى در جمعه نماز دمغ‌اند و فکر مى کنند، برنامه تشنج‌زدایی آنها به هم خورده است. حدس می‌زند، از این پس مراجعاتی که براى سرمایه گذارى در نفت و گاز ما بود، متوقف شود و قاعدتاً آمریکا هم فشار تحریم را زیاد مى کند. از من خواست، در سفر به عربستان سعودی، به خاطر نقش مذاکراتی که در تهران با امیرعبداالله، [ولیعهد عربستان] و سعود فیصلال، [وزیر امورخارجه عربستان] داشتم، براى همکارى در بالا بردن قیمت نفت پیگیرى کنم؛ گفتم آنها دلیل درستى براى بالابردن تولید اوپک ارایه ندادند و باید پیگیرى کنیم.

البته من هنوز تصمیم قطعى به سفر نگرفته ام؛ اولاً به خاطر توقعات زیادى که از این سفرم اظهار مى شود، از قبیل گرفتن امتیاز در بقیع و آثار ائمه و امتیاز براى شیعه و مسأله برائت و مسأله نفت؛ بدون اینکه در مقابل امتیازى بدهیم. ثانیاً به خاطر اینکه تردید جدى داریم که سفر را زیارتى انجام دهیم و یا سیاسى زیارتى که عربستان مى‌خواهد، با شروع سفر از ریاض، سفر سیاسى باشد.

خانم [فاطمه] رمضانى، همسر آقاى [رضا] امراللهى و نماینده مجلس آمد. درباره موضع‌گیرى در مواردى که دو جناح تعارض دارند، مشورت کرد. گفتم هرچه حق تشخیص مى دهد عمل کند و کارى به اینکه چه جناحى، راضى یا ناراضى مى شوند، نداشته باشد. از کنار گذاشتن شوهرش گله دارد؛ با توجه به اینکه یزدى اند و از کارگزاران سازندگى، چنین انتظارى نداشته‌اند. گفت، بعد از آمدن آقای آقازاده، سازمان انرژى هسته ى دچار رکود شده و از من خواست به ایشان تذکر بدهم.

مصاحبه‌اى به مناسبت روز قدس با شبکه چهار سیما داشتم. درباره کتاب سرگذشت فلسطین و روند سازش و آینده فلسطین صحبت کردم. عفت، براى پیگیرى ویراستارى کتاب “داستان چشم به راه” که نوشته است، به دفتر آمده بود.

عصر آقای [علی] آقامحمدى آمد. درباره تحلیلی که اخیرا دبیرخانه شوراى امنیت به دستور رهبرى درباره مسأله ثروت هاى بادآورده نوشته، نظرخواهى کرد. نظراتى دادم. خطر و برنامه جناح چپ براى رهبرى را متذکر شد و گفت برنامه دارند، که رهبرى را در مقابل مردم قرار دهند. نسبت به مصاحبه آقاى خاتمى هم از لحاظ محتوى و هم از لحاظ شکل کار انتقاد داشت و گفت که شبکه سی‌ان‌ان، شرط کرده بوده که در نماز جمعه، ایران و عکس رهبرى و امام در دید دوربین نباشد. اگر این خبر درست باشد، خیلى کار بدى است. گفت، در محل ملاقات های کنار [اجلاس سران سازمان] کنفرانس اسلامى، آقاى خاتمى هم به جاى عکس رهبرى قاب هایى با عکس امام و آقاى خاتمى گذاشته بودند که مورد اعتراض دفتر رهبرى شده است. احتمال وجود مذاکرات پشت پرده در مورد مصاحبه را مطرح کرد.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱ بهمن، ۱۳۹۹ ۴:۵۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *