خاطراتی از مرحوم میر مصطفی عالی نسب؛ ساده زیستی و مهربانی با کارگران

در مورد حادثه ای که در همان ابتدا در مس سرچشمه اتفاق افتاد و شما و مرحوم عالی نسب به تنهایی توانستید آن را مهار کنید، توضیح بدهید؟
قرار شده بود در اواخر اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در روز تولد امام حسین (ع) کارخانه ذوب مس سرچشمه راه اندازی شود، در این رابطه مواد مذاب را از کوره ریورب وارد کنورتور کردیم تا با دمش هوا مس تولید کنیم بعلت اینکه مدت طولانی بعلت خروج کارشناسان آمریکایی ازکشور کارخانه ذوب راه اندازی نشده و متوقف بود و با ریختن قطرات برف و باران در فصول بارندگی از سقف سوله کارخانه ذوب بداخل کنورتور آجر نسوز و ملات آن مقاومت خود را از دست داده بودند و لذا با نفوذ مواد مذاب بدنه کنورتور سرخ شده واحتمال انفجار داشت که سریعا مواد مذاب را تخلیه نمودیم و سپس ضمن تماس فوری با ذوب آهن اصفهان چند تریلی آجر نسوز به همراه یک تیم آجر نسوز چین به مس سرچشمه اعزام شد و یک لایه جدید آجر نسوز در داخل کنورتور چیده شد و مجددا مواد مذاب بداخل کنورتور ریخته شد و در سوم خرداد ۱۳۶۱با یاری امام حسین وهمت کارکنان اولین شمش مس تولید شد و حدود ساعتی بعد رادیو اعلام نمود خرمشهر آزاد شد که شور و شعف خاصی همراه با اشک شوق در بین کارکنان ایجاد شد ومشیت الهی اینگونه بود که موفقیت ما در جبهه جهاد اقتصادی با فتح عظیم خرمشهر در جبهه دفاع مقدس همزمان صورت پذیرد . در تصمیم گیریهای مهم فوق همواره از نظرات مشورتی مرحوم حاج آقا عالی نسب کمال استفاده را نمودیم.

شرکت ملی مس ایران

نسل جوان امروز، با پدر صنعت ایران مرحوم حاج اقا عالی نسب اشنا نیستند، در مورد خصوصیات فردی ایشان بفرمایید؟
مرحوح حاج اقا عالی نسب نقش بسیار جدی و پدرانه ای داشتند، یکبار ایشان به طور سرزده به مجتمع مس سرچشمه رفته بودند که دیدند چند تن از کارگران استعمال دخانیات کرده و زباله ها و ته سیگار خود را بر روی زمین می ریزند، ایشان پشت سر ایشان رفته و زباله ها را جمع آوری کردند که کارگران از این حرکت ایشان بسیار شرمنده شدند. ایشان از تمام خدماتی که انجام میدادند یک ریال هم دریافت نمیکردند، در ان زمان کشور در شرایط جنگ قرار داشت و بسیار اوضاع بدی را سپری میکرد، بنده به همراه چند تن از همکاران برای ماموریت به خارج از کشور رفتیم و تمام حق ماموریت خود را به دلیل شرایط بدی که کشور داشت به خزانه دولت باز گرداندیم. هنگامی که در مس سرچشمه مشغول به کار بودیم به همراه خانواده در کوهستان سرچشمه زندگی می کردیم.

منبع: مصاحبه سایت الف با محمد هادی اردبیلی مدیرعامل اسبق شرکت ملی مس ایران

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۵ ۲:۲۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *