خاطرات عزت شاهی

عزت الله شاهی متولد 1325 در خوانسار در این کتاب به بیان خاطرات مبارزات خود از اوایل دهه ی 40 تا سال های آغازین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.

کتاب دارای 13 فصل است. در فصل اول با عنوان «سوی سور» او به بیان زندگی خود در کودکی، آمدنش به تهران برای کار، آشنایی اولیه با گروههای مبارز مثل مؤتلفه و ماجرای به آتش کشیدن دفتر هواپیمایی اسرائیل (ال . عال) در تهران می پردازد.

فصل دوم با عنوان «مشق مسلحانه» روایت آشنایی عزت با گروه حزب الله و بعد با سازمان مجاهدین است.

شاهی در فصل سوم با عنوان «مجاهد خلق» به نحوه ی مرتبط شدن با سازمان مجاهدین خلق ایران و اولین عملیات خود به عنوان عضو سازمان (انفجار بمب در هتل شاه عباس اصفهان در خرداد 51) و فرار و مخفی شدن خود تا اسفند 51 که مجروح و بازداشت می شود،پرداخته است.

عنوان فصل چهارم «در زندان زنان» است که با اشاره ای به تاریخچه ی تشکیل کمیته مشترک ضد خرابکاری شروع شده و با بیان چگونگی بازجویی از او در آنجا تا مرداد 52 پایان می پذیرد.

در فصل پنجم با عنوان «یادهای قصر» عزت شاهی به ذکر خاطرات خود از بدو ورود به زندان قصر در مرداد 52 تا مهر 53 که مجدداً به زندان کمیته مشترک باز می گردد می پردازد. از جمله مسائل مهم و جذاب مطرح شده در این فصل بیان عقاید، رفتار و عملکرد زندانیان سازمان مجاهدین و گروه های چپ غیرمذهبی و تحلیل آنرا توسط عزت شاهی است.

«شب های کمیته مشترک» عنوان فصل ششم کتاب می باشد. که تقریباً تمامی آن به توصیف صحنه های رقت بار و متأثر کننده شکنجه شدن عزت شاهی توسط بازجویان ساواک و مقاومت شگفت انگیز او و بی نتیجه ماندن شکنجه ها می گذرد تا فروردین 54 و انتقال او به زندان اوین.

فصل هفتم با عنوان «در اوین» روایت هم اتاق شدن او با مسعود رجوی (از سران سازمان مجاهدین) پس از تحمل سه ماه و نیم زندان انفرادی و انتقاد از او و روشهای سازمان مجاهدین است.

فصل هشتم با عنوان «سره نا سره» با ورود عزث برای سومین بار به زندان کمیته مشترک آغاز می شود که از تیر 54 تا خرداد 55 به طول می انجامد. از مهمترین مطالب این فصل ذکر دستگیری وحید افراخته از اصلی ترین مهره های عملیاتی سازمان و اعترافات گسترده و خیانت اوست که عزت شاهی و عده ای دیگر را دچار مشکلات فراوان می کند.

در فصل نهم با عنوان «مرزبندی های ایدئولوژیک» مسائل به وجود آمده بعد از صدور فتوای تکلیف مارکسیست ها در خرداد 55 که به تبع علنی شدن جریان ارتداد در سازمان مجاهدین صادر شده بود مورد اشاره قرار می گیرد.

«شام آخر» عنوان فصل دهم است که به بیان خاطرات سال های 56 و 57 (در زندان قصر) تا پیروزی انقلاب اسلامی اختصاصی دارد. این فصل با ارائه تحلیلی از او بر پیروزی انقلاب اسلامی پایان می پذیرد.

عزت شاهی در فصل یازدهم با عنوان «لب تنور» به عنوان یکی از اولین نفرات تشکیل دهنده کمیته انقلاب اسلامی به روایت چگونگی تشکیل و عملکرد کمیته و نقش خود در آن تا زمان استعفایش می پردازد. اظهار نظر او درباره ی جنگ و بیان علت عدم حضورش در ان از دیگر مطالب این فصل است.

فصل دوازدهم با عنوان «مروری و تحلیلی بر مجاهدین» همانطور که از نامش پیداست، فصل مستقلی است که در آن عزت شاهی تاریخچه سازمان را از زمان پیدایش آن در اواسط دهه 40 تا بعد از استحاله ی ایدئولوژیک او در اواسط دهه 50، مرور و نقد می کند.

فصل آخر کتاب با عنوان «پیوست ها» شامل 11 پیوست است که شامل مصاحبه های تدوین گر کتاب با فرد یا افرادی است که در موضوع آن پیوست اسمی از آنها در این کتاب برده شده، تا حقایق تاریخی هر چه بیشتر برای خود خواننده آشکار شود.

در انتهای کتاب بخشی به اسناد و عکسها اختصاص یافته که بر غنا و جذابیت آن افزوده است.

از ویژگیهای شاخص این کتاب علاوه بر شخصیت عزت شاهی به عنوان اسطوره ی مقاومت در برابر شکنجه های ساواک و توصیفات دقیق و تحلیل های موشکافانه ی او از افراد، گروهها و حوادث، نقش تأثیرگذار «محسن کاظمی» به عنوان محقق و تدوین گر این کتاب است که دقت نظر و گستردگی جستجوی او در منابع (با بررسی بیش از 3 هزار سند) و افزودن اطلاعات بسیار مفید بر کتاب و سعی وافر او در مستند سازی خاطرات عزت شاهی و همچنین تدوین روان و منسجم کتاب توسط او، قطعاً نقش مهمی در استقبال شایان توجهی که از این کتاب شده است دارد.

مصاحبه گر: محسن کاظمی
ناشر کتاب : سوره مهر
نوع جلد: گالینگور
قطع: وزیری
زبان کتاب: فارسی
سال نشر: 1388
شمارگان: 2200
چاپ جاری: 21
تعداد صفحات: 865
وزن(گرم): 1385
شابک:
978-964-506-153-9
تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۲ بهمن، ۱۳۹۳ ۲:۱۱ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *