خاطرات مهم سید مهدی طباطبایی از اعدامهای اول انقلاب

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی اخیرا گفکتویی با خبرگزاری خبرآنلاین داشته که در بخشی از آن به خاطرات مهمی از اعدامهای اول انقلاب اشاره کرده است:

حاج آقا! از روز بعد از 22 بهمن تقریبا دستگیری سران و مسئولان نظام پهلوی شروع می شود، حکم‌های انقلابی و دستور اعدام‌هایی که آن زمان صادر شدند؛ این روزها بعضا مورد انتقاد قرار می گیرند. آن رفتارها را چقدر ضروری یا انقلابی می دانید؟

امام خمینی خودشان خیلی موافق این حکم‌ها و اعدام‌ها نبودند. از طرف دیگر منتظر بودند که کارها هم پیش بروند که انقلاب شکست نخورد. در واقع گاهی اوقات ناچار بودند که برخی افراد را اعدام کنند که انقلاب به بن بست نرسد. اما این حدی که انجام شد تندروی بود و امام هم راضی نبودند. آقای خلخالی و محمدی گیلانی و….. گاها حکم های سختی دادند. شاید اگر تجربه بر رفتارها حاکم بود خیلی از اعدامها ضروری نبود.

شما از افرادی بودید که آن روزها به مدرسه رفاه رفت و آمد داشتید و از نزدیک شاهد این اتفاقات و اجرای احکام اعدام در پشت‌بام این مدرسه بودید. واکنش خود شما به این اتفاقات چه بود؟

من بحث هایی داشتم که نمی خواهم نقل کنم. اما آنجا حرف هایم را زدم .تفاوت دیدگاه خیلی بود من همان شب اول با این گروه دعوایم شد و با ناراحتی و قهر از خانه حضرت امام بیرون آمدم. اعتراض کردم که این چنین اقدامات و اعدامها مناسب نیست.

 گفتگویی هم در این باره با امام داشتید؟

به هرحال آن زمان ما مخالف این رویه‌ها بودیم، حتی آقای خلخالی بعدها دنبال من فرستاد که به دیدنش بروم. خوابی دیده بود و نتیجه ای از خواب گرفته بود خیلی منقلب بود از حکم‌های اعدامی که داده بود پشیمان بود. اکثر تندروهایی که آن زمان حکم‌های تندی دادند پشیمان شدند. الان هم افرادی از جنس همان تندروها وجود دارند.

موضع آیت الله بهشتی، آیت الله مطهری و آیت الله هاشمی نسبت به این اتفاقات چه بود؟

آنها هم تقریبا مخالف بودند.

شما بعد از انقلاب با بازجوها و ساواکی‌هایی که در دوران زندان شما را شکنجه کرده بودند، برخوردی داشتید؟

بله من اولین فردی بودم که نامه‌ای نوشتم و اعلام کردم که کلیه شکنجه‌گران خود را به شکرانه انقلاب عفو می کنم. حتی خاطرم هست کمانگر، شب 19 ماه رمضان در کمیته ضدخرابکاری من را کتک می‌زد، گفتم بگذار اول افطار کنم بعد کتک زدن را ادامه بده، روی صورت من ادرار کرد و گفت افطار کن! روزهای بسیار سختی بود. آقای محمدی گیلانی بعد از انقلاب به همین کمانگر گفت نظرت درباره طباطبایی چیست؟ گفت او بدتر از من را عفو کرده، یقینا من را هم عفو کرده است. آقای گیلانی گفت بله طباطبایی تو را عفو کرده ولی نظام تو را عفو نمی کند.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۰ بهمن، ۱۳۹۴ ۱۲:۵۲ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *