خاطرات هاشمی رفسنجانی: مذاکره با رهبری درباره اختلافات زشت علامه فضل الله و آیات وحید خراسانی و تبریزی/ رهبری گفت هنوز اجازه محاکمه کرباسچی را نداده‌اند.

روزنوشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، 20 مهر 1376

مصاحبه‌اى با [آقای میشی کاوا، خبرنگار] روزنامه ماینیچى ژاپن داشتم. ابتدا گفت، 15 سال پیش در ایران، یک سال و نیم اینجا بوده و فارسى هم یاد گرفته و امروزکه برگشته، پیشرفته‌هاى ایران او را شگفت‏ زده کرده و مایل است بداند که من چگونه توانسته‌ام، این همه امکانات را براى سازندگى بسیج کنم و چگونه توانسته‌ام از امکانات نیروهاى مسلح، در این سطح براى سازندگى استفاده کنم. پس از جواب طولانى من، سئوال‌هاى زیادى درباره امور سیاسى، اقتصادى، فرهنگى و سیاست خارجى، انتخابات و مجمع تشخیص مصلحت و… در ارتباط با ژاپن و آمریکا داشت. با حوصله به همه آنها جواب دادم. مى‌گویند، روزنامه‌شان حدود پنج میلیون نسخه در روز، تیراژ دارد.
آقاى [کمال] خرازى، [وزیر امورخارجه] آمد. گزارش سفر به نیویورک را داد و از فضاى مناسب‌ترى گفت که بعد از انتخابات [ریاست‏ جمهوری در دوم خرداد] در سطح جهانى به‏ وجود آمده و باید استفاده کنیم و نیز از راه حلى که براى مراجعت سُفراى اروپایى باز شده و رهبرى موافقت‏ کرده‌اند، سُفراى آلمان و فرانسه، با هم با فاصله یک هفته از سایر سُفرا بیایند؛ اظهارخوشحالی‏ کرد. گفت آقای [علی] آهنی، برای ترتیب کار به فرانسه رفته است. از کار زیاد اظهارخستگی کرد و براى سفر به آسیاى میانه و کشورهاى غربى، مشورت نمود و براى حل مشکل با امارات، راهکار خواست.
در مورد رفتار نامناسبى که در جریان دعوت چند خانم آمریکایى داشته‌اند، تذکر دادم که خود آقاى خرازى، از نیویورک نامه نوشته و آنها را معرفی کرده و خواسته‏ که دعوت شوند، ولى پس از مواجه شدن با انتقاد مطبوعات، وزارت امورخارجه از خود سلب مسئولیت کرده است. گفتم، فاطى [رییس انجمن همبستگى زنان]، خیلى نجابت کرده که نامه‌اش را به مطبوعات نداده، با اینکه آنها دنبال مى‌کرده‌اند.
عصر آقاى کرباسچى، [شهردار تهران] آمد و ملاقاتش با رهبرى را تعریف‏ کرد؛ نتیجه‌اى نگرفته است. از روحیه‌اى که به‏ وجود آمده و باعث تضعیف سازندگى خواهد شد، اظهار ناراحتى‎کرد. آقاى سردار [حسن] دانایی‌فر، [فرمانده قرارگاه خاتم‏ الانبیا] آمد و گزارش کار ساخت سد کرخه را داد؛ از طرف سپاه، مدیر کار است. از کم‏ توجهى دولت به سازندگى و نیز روحیه فرمانده جدید سپاه، اظهار نگرانی کرد و از من خواست که براى حفظ سیاست سازندگى مواظبت‏ کنم.
دکتر [موسی] زرگر، [نماینده تهران و رییس بیمارستان سینا] آمد. از روحیه علاقه به اهل بیت در مردم مصر، کلى تعریف‏ کرد و خواست‏ که براى تجدید رابطه با مصر فکرى کنیم و از دولت جدید و وزیر آموزش و پرورش شکایت‏ کرد، به خاطر امتناع از تحویل ساختمان مورد تصرف‏شان که بنا بود در روزهاى آخر کار آقاى [محمدعلی] نجفى، [وزیر وقت آموزش و پرورش]، تحویل بیمارستان سینا دهد که نشده و [آقای حسین مظفر]، وزیر جدید، نمى‌خواهد بدهد. آقاى [سیدمحمد] غرضى آمد. از بی مهرى آیت‌الله خامنه‌اى نسبت به او و فشار قوه قضاییه نسبت به مدیران او و تعویض وسیع [آقای محمدرضا عارف]، وزیر جدید [پُست و تلگراف و تلفن] گله‏ کرد.
شب میهمان رهبرى بودم. سرماخوردگى دارند. درباره ملاقات‏شان با [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار [تهران]، گفتند که تغییرى پیش نیامده، ولى هنوز اجازه محاکمه او را نداده‌اند؛ گرچه قوه قضاییه پیگیرى کرده است و موافقت‏ کرده‌اند که سفیر آلمان و فرانسه، با هم با فاصله از دیگران بیایند، ولى در آن فاصله، ما تبلیغ خواهیم‏ کرد؛ کمى عقب‏ نشینى است.
درباره سفرم به ارومیه و مرزها صحبت‏ کردیم و سفرآینده‌ام به قم و نامه توهین‌آمیز آقاى [احمد] آذری قمى به وزیر اطلاعات در مورد رهبرى و نیز اختلاف زشت بین علامه سید فضل‏‌الله و آیات وحید خراسانى و شیخ جواد تبریزى که منجر به صدور اعلامیه علیه یکدیگر شده است و نیز گزارش [آقای محسن نوربخش]، رییس‏‌کل بانک مرکزى، در مورد رکود اقتصادى به خاطر جو بی‌اعتمادى در اثر مسایل مربوط به ثروت‌هاى بادآورده و همچنین اظهارات آقاى [مهدی] کروبى و [قربانعلی] دُری [نجف‏‌آبادی] در همین مسأله مذاکره شد. رهبرى قبول نداشتند. نامه‌اى را خواندند که یکى از علماى عرب به ایشان نوشته که براى رفع اختلاف سیدفضل‏‌الله و علماى قم، بر سر فضایل و صفات حضرت‏‌ زهرا (س) دخالت کنند.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۱ مهر، ۱۳۹۹ ۹:۵۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *