درگیریهای خونین در افغانستان به خاطر مساله ولایت فقیه!

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی محمد ابراهیم شریعتی افغانستانی از اصحاب فرهنگ و صاحب انتشارات عرفان و دارای تالیفات متعدد با روزنامه جوان است:

کدام یک از گروههای افغانستان فکر و اندیشه امام را بیشتر نمایندگی میکرد؟

شیعیان افغانستان، مخصوصاً سازمان نصر.

یعنی همان حزب وحدت اسلامی؟

بله، سازمان نصر که بعدها حزب وحدت شد، اتفاقاتی که در این 36 سال در جامعه شیعیان افغانستان رخ داده، بر محور رهبران سازمان نصر بوده است و اینها گردانندگان اصلی وقایع بوده اند. این جریان، بیشتر از هر گروه دیگری اندیشه امام خمینی را نمایندگی میکرد، چون معتقد به پیروی از ولایت فقیه بودند. برای ولایت فقیه در افغانستان، درگیریهای گسترده ای هم شده است.

نکته جالبی است. در این باره توضیح بیشتری دهید.

برسر این مسئله درگیریهای نظامی هم اتفاق افتاد! درگیریای که سازمان نصر با حرکت اسلامی شیخ محمد آصف محسنی داشت، به خاطر همین بود.

آنها ولایت فقیه را قبول نداشتند؟

میگفتند ولایت فقیه را به عنوان یک عامل سیاسی قبول ندارند! درگیری سازمان نصر علیه جریان موسوم به حرکت اسلامی در آن دوران، دقیقاً در همین راستا تصویر میشد، البته جالب است که الان پیرو غلیظ ولایت فقیه شده است و شعارهای تندی هم میدهد! مصاحبه ای از آیت الله صالحی دیدم که ایشان گفته بودآیت الله محسنی یکی از پیروان واقعی ولایت فقیه است! با خودم گفتم ایشان از قبل اینطور بود یا الان چنین اعتقادی پیدا کرده است؟ همه میدانند که درگیری بین سازمان نصر و حرکت اسلامی به رهبری شیخ محمد آصف محسنی در افغانستان، خونبارترین درگیری بود و جوانان زیادی – که هر دو طرف شیعه و هزاره بودند- در این درگیریها کشته شدند. خودم در قره باغ از ولایات غزنی، شاهد یکی از درگیریها بودم و یکی از فرماندهان بسیار مشهور حرکت اسلامی به نام حاجی معلم در درگیری با ابوذرِ معروف- که با شهید مزاری به شهادت رسید- کشته شد.

شهید ابوذر غزنوی؟

بله، در آنجا بسی آدم کشته شد. غزنوی آدم بسیار مبارز، جوانمرد، رشید و غیوری بود یا درگیریهایی هم که پاسداران جهاد اسلامی افغانستان در مرکز افغانستان با شورای انقلاب اسلامی افغانستان انجام دادند، در همین راستا بودند. این دو گروه پیروان واقعی ولایت فقیه بودند، ولی بعدها اینها کنار گذاشته شدند و افراد دیگری در افغانستان جای آنها را گرفتند که داستان مفصلی دارد.

منبعجوان آنلاین

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱ مرداد، ۱۳۹۶ ۱۰:۰۹ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *