در جلسه رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی چه گذشت؟

اخیرا سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی به موضوع عدم تایید صلاحیت آیت‌ا… هاشمی اشاره کرد و با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد. طبق گفته نزدیکان آیت‌ا… هاشمی به ایشان پیشنهاد شده بود انصراف دهند اما آیت‌ا… به‌خاطر درخواست‌های بسیار چنین نکرد. بحث در این باره هنوز هم ادامه دارد و آقای کدخدایی نسبت به موضوع عدم حضور آیت‌ا… هاشمی در انتخابات سخنان مختلفی را بیان می‌کنند. غلامعلی رجائی مشاور آیت‌ا… هاشمی‌رفسنجانی در گفت‌وگویی با روزنامه آرمان به این موضوع پرداخته و ناگفته هایی از جلسه بررسی صلاحیت آیت الله هاشمی در شورای نگهبان مطرح کرده است.

شما از نزدیکان آیت‌ا…هاشمی بودید. اخیرا دوباره آقای کدخدایی مطرح کردند که آیت‌ا… هاشمی در انتخابات رد صلاحیت نشدند.

من با آقای کدخدایی تاکنون در فضاهای مکتوب و مجازی بحث‌هایی داشتیم که پاسخ روشنی در مقابل برخی صحبت‌ها نداشتند. بارها او را به انصاف دعوت کرده‌ام. آقای کدخدایی اخیرا بحث جدیدی درباره واجد صلاحیت بودن افراد مطرح کردند. خبرهایی که ما از جلسات داریم و در گفت‌وگوهای گذشته هم گفته‌ایم، آقای کدخدایی چند مدل صحبت کرده است. اول اینکه منکر حضور آقای مصلحی در جلسات شورا برای تایید صلاحیت افراد در انتخابات شدند. نکته‌ای وجود دارد که آقای مصلحی در جلسه شورای نگهبان برای پرداختن به موضوعات امنیت منطقه‌ای صحبت کرده است. من به ایشان گفتم هنگامی که در گذشته مسائلی را به درستی مطرح نکردید. شما جلسه ویژه‌ای برای بررسی وضعیت آیت‌ا… هاشمی برگزار کردید که متاسفانه در آن جلسه مرحوم آیت‌ا… شاهرودی هم به دلایلی غیبت کردند که این موضوع به ضرر آیت‌ا… هاشمی تمام شد.

اطلاعاتی درباره آن جلسه دارید؟

این جلسه ویژه بود چرا که آقای مصلحی به همراه معاونین‌شان آمده بودند که طبق شنیده‌هایم سابقه نداشته که مقامات اطلاعاتی در این سطح در چنین جلساتی حضور یابند، چرا که اگر بنا به درخواست استعلام افراد باشد به صورت کتبی هم می‌توان به موضوع پرداخت. «پس از توافق قرار بود که وزیر در جلسه بماند، سپس آقای حیدر مصلحی به مسائل مربوط به پسر آیت‌ا… یعنی آقا مهدی پرداخته است. یکی از اعضای شورا که حقوقدان است عنوان می‌کند که اینجا پرونده آقای اکبر هاشمی است نه مهدی هاشمی!» فیلم این جلسه موجود است. در آن زمان به آقای کدخدایی گفتم انکار می‌کنید که آقای مصلحی در جلسه حضور داشته؟ اگر می‌خواهید، بگوییم آقای مصلحی در جلسه کجا نشسته بود. آنها سپس مطرح کردند که به جهت شئونات افراد نمی‌توانیم فیلم جلسه را پخش کنیم که در مقابل من نوشتم نگران حرمت آیت‌ا… هاشمی نباشید و فیلم را پخش کنید. در اینجا تناقضی وجود دارد که آقای مصلحی درباره منطقه در چنین جلسه‌ای صحبت کرده باشد، سپس مطرح کنند که فیلم به جهت شئونات افراد پخش نمی‌شود. نکته آنجاست که مسائل منطقه چه ارتباطی به حرمت آیت‌ا… یا افراد دارد؟

گفته می‌شود در نظرسنجی‌ها 70درصد آرا مختص آیت‌ا… بود.

بله، حتی گفته می‌شد که تا 90 درصد آرا هم می‌رسد به همین جهت چند راه حل را مطرح کردند تا اجازه ندهند آیت‌ا… ثبت‌نام کند اما شاهد بودیم که پس از ثبت‌نام صلاحیت ایشان را تایید نکردند، این موضوعات همگی ثبت و ضبط شده است، آقای کدخدایی باید جنبه انصاف را نگه دارد. گرچه آیت‌ا… از دنیا رفته اما یارانشان زنده و از ایشان دفاع خواهند کرد، چرا که حقیقت هم هیچ زمانی رفتنی نیست.

پیشنهاد شما به آقای کدخدایی چیست؟

دوباره برای آخرین بار اگر در این موضوع صحبتی کند به ایشان پیشنهاد می‌کنیم که فیلم مذاکرات را برای افکار عمومی پخش کنند و گفته شود که مصلحی چه گفته است؟ اگر این افراد هراسی ندارند و معتقدند که آقای مصلحی درباره مسائل امنیتی منطقه صحبت کرده که واقعا ربط این موضوع به شورای نگهبان و جلسه ویژه بررسی صلاحیت‌ها چیست؟ فیلم را منتشر کنند. سخنانی که آقای کدخدایی مطرح می‌کنند بازی با الفاظ است و آیت‌ا… هاشمی واجد شرایط بودند.

شما در جایی مطرح کردید که آقای کدخدایی علت عدم تایید صلاحیت آیت‌ا… را کهولت سن مطرح کردند؟

بله، اما باید گفت این سخن حقیقت ندارد، چرا که اگر آیت‌ا… در خود ناتوانی مشاهده می‌کرد با شناختی که از ایشان داشتیم در انتخابات شرکت نمی‌کرد. آیت‌ا… به درخواست مردم در عرصه انتخابات حضور پیدا کرد، زیرا هنگامی که از ایشان پرسیدند چرا به انتخابات ورود پیدا کردید فرمودند به جهت میثاق با مردم به انتخابات می‌آیم. به عنوان یکی از نزدیکان آیت‌ا… هاشمی در اینجا شهادت می‌دهم که مردم و دانشجویان در آن زمان از ایشان درخواست‌های متعددی دارند. به ویژه مادر شهیدی که در آن زمان به آیت‌ا… گفت «فرزندان ما به جبهه رفتند و ما را به شما سپردند». چنین اظهار نظرهایی در تصمیم آیت‌ا… هاشمی تاثیر داشت. همه باید توجه کنند حقیقت تحریف‌شدنی نیست. اراده‌ای بوده که آیت‌ا… هاشمی در انتخابات شرکت نکند. برخی با مطرح کردن کلماتی که بار امنیتی موضوع را کاهش دهد سخنان پراکنده‌ای مطرح کرده‌اند.

در پایان سخنی با آقای کدخدایی دارید؟

آقای کدخدایی! دلیل «خاص» را بگویید و به سخنان غیرموثق نپردازید. مجددا از ایشان می‌خواهم که فیلم جلسه مذکور را پخش کنید. همچنین به آیت‌ا… جنتی پیشنهاد می‌کنم تا به جهت تکرار صحبت‌های اخیر آقای کدخدایی صلاحیت ایشان را رد کنند (باخنده).

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۱ دی، ۱۳۹۷ ۹:۰۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *