دومین همایش بین‌المللی بینارشته‌ای «همبستگی، خاطره و هویت»

فراخوان مقاله برای دومین همایش بین‌المللی بینارشته‌ای با عنوان «همبستگی، خاطره و هویت» اعلام کرده که این همایش 15-16 سپتامبر 2016 (25-26 شهریور 1395) در دانشگاه گدانسک در لهستان برگزار می‌شود. مهلت ارسال چکیده‌ها در کمتر از 300 واژه و برای ارایه‌ای 20 دقیقه‌ای، همراه با یک زندگی‌نامه کوتاه 15 ژوئن 2016 (26 خرداد 1395)، زمان اعلام پذیرش مقالات 20 ژوئن 2016 (31 خرداد 1395)، مهلت ثبت نام 31 ژوئیه 2016 (10 مرداد 1395) و مهلت ارسال متن کامل مقاله 30 نوامبر 2016 (10 آذر 1395) اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر هم دو نشانی الکترونیکی در دسترس قرار گرفته است: wowczarski1@tlen.pl و solidaritymemory@tlen.pl

سازمان دهندگان دومین همایش بین‌المللی بینارشته‌ای با عنوان «همبستگی، خاطره و هویت» دانشگاه گدانسک از لهستان[1] دانشگاه سائوپلو از برزیل[2] دانشگاه پونیفیچیا بولیواریانا از کلمبیا[3] و اینمایند ساپورت[4] هستند.کمیته علمی هم وویچخ اوچارسکیاز دانشگاه گدانسک[5] پائولو اندو از دانشگاه سائوپلو[6] پولینا گولوواتینا مورا از دانشگاه پونیفیچیا بولیواریانا[7] و آماندا چالوپا از دانشگاه مک گیل[8] هستند.

در فراخوان دومین همایش بین‌المللی بینارشته‌ای با عنوان «همبستگی، خاطره و هویت» آمده است: «در جهان امروز پدیده همبستگی چیست؟ با این حجم خشونت رو به افزایش گرد جهان، سخن گفتن از آن به چه معناست؟ نقش آن در شکل دادن هویت‌ها، فرهنگ‌ها، ملت‌ها و افراد چیست؟ آیا زاییده‌ خاطره است یا فراموشی؟ پرسش‌هایی از این دست انگیزه‌ی ما برای برپایی این همایش بینارشته‌ای بود. این همایش قرار است از وجوه مختلف به مقوله‌ همبستگی در وسیع‌ترین بافت ممکن آن یعنی تاریخی، فرهنگی، هنری، روانی و فلسفی بپردازد. در عصر تحولات سیاسی- اجتماعی و بروز نزاع‌های قومی و مذهبی عمیق از یک سو و در سوی دیگر کمرنگ شدن احساس هویت در جامعه، به نظر می‌رسد ضرروتی جدی برای طرح اندیشه‌ همبستگی وجود دارد. به این منظور جایی الهام‌بخش‌تر از شهر گدانسک نمی‌توان سراغ کرد. در این شهر بود که نهضت «همبستگی»[9] در 1980 به وجود آمد؛ یک جنبش اجتماعی که در کمتر از یک دهه سقوط نظام کمونیستی در لهستان را در پی داشت و نقشی کلیدی در تغییرات تاریخی اروپای مرکز ایفا کرد. اما ما قصد نداریم «همبستگی» لهستان را به موضوع اصلی این همایش تبدیل کنیم یا برای آن امتیازی قائل شویم. بلکه به عکس قصد داریم وسیع‌ترین طیف ممکن از موضوعات مرتبط با مقوله‌ همبستگی را ارایه کنیم. بنابراین ما از همه‌ دانشگاهیان جهان که در حوزه‌های گوناگون به پژوهش در زمینه‌هایی چون انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، مطالعات فرهنگی، مطالعات ادبی، مطالعات سینمایی، مطالعات تئاتر، مطالعات خاطره، مطالعات پسااستعماری، مطالعات جنسیتی و… مشغولند، دعوت می‌کنیم در این همایش حضور یابند.»

فراخوان مقاله برای دومین همایش بین‌المللی بینارشته‌ای با عنوان «همبستگی، خاطره و هویت» مجموعه موضوعاتی را پیشنهاد داده است.

در بخش جهان معاصر، عنوان‌هایی مانند خشم و غرور: جهان در چهره‌ ترروریسم، پساکمونیسم: اروپایی بودن در شرق اروپا، همبستگی و: پناهندگان، خشونت، چندفرهنگی بودن، جهانی شدن، ملی گرایی، نژادپرستی و تبلیغات دیده می‌شود.

از جمله عنوان‌های بخش خاطره و فراموشی هم اینهاست:

  • جنایت: همبستگی مرتکبین، همبستگی قربانیان
  • همزیستی پس از جنگ: میان خاطره و کینه‌جویی
  • خاطره و زخم‌ها: همبستگی رانده‌شدگان
  • پساخاطره[10]: همبستگی نسل سوم/ همبستگی با اجداد/ همبستگی با مردگان
  • وحشت خاطره
  • همبستگی و فراموشی.

در بخش‌های دیگری با عنوان‌های صورت‌های هویت، اندیشه‌ها، ادبیات و هنر و زندگی روزمره، عنوان‌هایی مانند همبستگی به مثابه تجربه‌ جمعی، ادبیات، هنر، فیلم و تئاتر به عنوان رسانه خاطره و همبستگی هواداران ورزشی دیده می‌شوند.


[1] University of Gdańsk, Poland

[2] University of São Paulo, Brazil

[3] Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia

[4] InMind Support

[5] Professor Wojciech Owczarski – University of Gdańsk

[6] Professor Paulo Endo – University of São Paulo

[7] Professor Polina Golovátina-Mora – Universidad Pontificia Bolivariana

[8] Amanda Chalupa – McGill University

[9] “Solidarity”

[10] postmemory

منبع: پایگاه تاریخ شفاهی

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۸ خرداد، ۱۳۹۵ ۷:۳۹ ق.ظ

دسته بندی: همایش‌، فراخوان، مسابقات و جشنواره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *