دیدار و گفتگوی امام خمینی با استالین در حضور شاه

حجت الاسلام حمید واعظی خاطره ای از دیدار و گفتگوی امام با استالین در حضور شاه به نظر در ایام جنگ جهانی دوم، بیان کرده است:

آن زمان آمریکا و شوروی و بریتانیا به شاه اعلام کردند و قرارِ کنفرانسِ تهران را گذاشته و ایران را پُلِ پیروزی قلمداد می کنند. روزولت، رئیس جمهورِ آمریکا، استالین، رهبرِ شوروی، و چرچیل، نخست وزیرِ بریتانیا در تهران جمع شدند و به این جا فقط یک لقبِ پلِ پیروزی دادند.

منتها شاه به علمایِ قُم می گویَد که : من قدرت ندارم در مقابلِ این ها حرف بزنم. لذا امام [خمینی] را به عنوانِ نماینده علما تعیین می کنند که با شاه از این ها استقبال کند و إمام حرفها را بزند. شاه مستأصل و آدمی ترسو و ضعیف بود. تازه بعد از فرار پدرش رویِ کار آمده و این مسائل پیش آمده بود. مسلمًا معلوم است که دست نشانده هرسه طرف است و جرئت ندارد به چرچیل، روزولت و استالین حرفی بزند. إمام می فرمایَد : «من در کنارِ شاه به استقبال می رفتیم؛ با این که خوشم هم نمی آمد. روزولت آمد. درِ هواپیما را باز کرد. بدونِ پلّکان پایش را رویِ زمین گذاشت. چرچیل هم همین طور. أمّا استالین با یک هواپیمایِ بسیار بزرگ آمد. ساعت ها منتظرش بودیم. دیدیم أوَّل کالسکه زرّینی با چندین اسب پیاده شُد. با سیگاری در گوشه لبش په معرّفی کرد. من هم نماینده علما بودم. شاه به من گوشه چشم می آمد که این خیلی آدمِ شجاعی است. بعد به استالین دست دادم. یک خرده بی اعتنا به من نگاه کرد. در سالن به من گفت: شما چه نظری نسبت به ما دارید؟ من گفتم: شما در کاخِ کِرِملین زندگی می کنید؟ گفت: بله. گفتم: شما حرف از نظامِ کارگری می زنید. آیا هر نفر مردمِ روس و اتّحادِ جماهیرِ شوروی می توانند کالسکه زرّین سوار شوند؟ گفت: نه. گفتم: آیا این است شعارِ عدالت خواهی و نظامِ کارگریِ شما؟ من به رئیس جمهورِ آمریکا و چرچیل خیلی بدبین بودم. أمّا آنها خیلی از شما مرتَّب ترند.” به هر حال إمام می گوید: شاه نمی توانست به آنها چیزی بگوید ولی ما حالی کردیم که شما در ایران نمی توانید بمانید. شاه به آنها گفته که بالاخره علما این طوری هستند و این هم از همه آنها تیزتر است.

حجت الاسلام حمید واعظی، هفته نامۀ حَریم امام، شماره ١٧٩، ص۲۳

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۰ بهمن، ۱۳۹۴ ۴:۲۰ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *