رفتار آرام حاج شیخ عبدالکریم حوزه قم را از دست رضاشاه نجات داد!

رسول جعفریان استاد برجسته تاریخ در کانال تلگرامش نوشت: حاج شیخ عبدالکریم آدم عجیبی بود، عالمی با تجربه و صبور که به رغم همه بازیهای رضا شاه علیه روحانیون، توانست به آرامی حوزه از کنار همه خطرات عبور دهد.
حکایت زیر از یکی از طلبه های آن وقت قم است. او می گوید، وقتی رضا شاه به قم آمد تا بافقی را به خاطر توهین به همسر رضاشاه به خاطر حجابش در حرم، توبیخ کند، بیم آن می رفت که هدف، زدن اساس نظام روحانیت است، اما حاج شیخ، کمترین واکنشی نشان نداد، و حتی از مردم خاست آرام باشند و همه مغازه ها باز باشد. این در حالی بود که هر نوع رفتار تند، می توانست دامنه برخوردها را بیشتر کند. متن زیر از یک شاهد عینی و پس از اشاره به دستگیری مرحوم بافقی است:

همان شب و صبح و روز آنروز از طرف مرحوم آیه الله حائری بتمام کسبه و طلاب دستور داده شد که همه بر سر کارخود حاضر شوند، و موضوع را مسکوت بگذارند و فردا هم مردم بهمین طریق عملکردند، و جز یکنفر پینه دوز در مسجد امام حسن کسی تعطیل نکرد، و شاید صلاح هم در همین بود چون دولت در باغ سبزی بمردم نشان داده، تبلیغات دامنه داری بر علیه روحانیت شروع کرده بود و انزجار و تفرقه مابین مردم و روحانیت ایجاد کرده بود که نمونه اش در بالا یاد شد، و تمام همتش این بود که بهانه ای بدست آید که حوزه علمیه را تارومار کند. لکن مرحوم شیخ با اقدام صلح جویانه اش اقدام دولت را خنثی کرد، و حوزه سالم ماند لکن فشا دولت روزبروز شدید میشد.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۷ آذر، ۱۳۹۶ ۷:۴۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *