روایتی از بحران ارزی و طلایی سال 91؛ «چند صد تن طلا وارد کردیم. 9 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش فروش کردیم»

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی محمود بهمنی رئیس وقت بانک مرکزی با خبرگزاری خبرآنلاین است:

برگردیم سال ۹۱ که سال مهمی در تاریخ ایران بود. تنگ شدن حلقه تحریم ها زندگی عادی مردم را تغییر داد. مهر ماه تاریخی سال 1391، در مواجهه با در رفتن لنگر نرخ ارز چه کردید؟ پیش بینی می کردید قیمت ارز تا این حد افزایش یابد؟

حتماً پیش بینی داشتیم، اصلا پیش بینی های بدتری هم بود اما کسی متوجه نمی شود چگونه آن شرایط مدیریت شد.

واقعا مدیریت شد؟

خیلی زیاد. قبل از این اتفاق قیمت طلا در حال بالا رفتن بود. ما با قیمت های پایین طلا در حد ۶۰۰ دلار در هر اونس طلای زیادی خریدیم اما بعد قیمت طلا به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس رسید. می بینید چه سرمایه گذاری خطیری انجام دادیم! همین ها را پیش بینی می کردیم.

ما قبل از آن چند صد تن طلا وارد کردیم. 9 میلیون و 600 هزار قطعه سکه پیش فروش کردیم و قیمت سکه را از یک میلیون و هفتصد هزار تومان به 900 هزار تومان رساندیم. نه اینکه سکه بدهیم تا قیمت کاهش یابد بلکه اثر روانی اقدامات ما باعث کاهش شد. مردم یک میلیون و 250 هزار تومان پیش خرید کردند و وقتی سکه ارزان شد ما گفتیم فیش ها را از مردم بخرید. این اعمال سیاست پولی بود.

اما خیلی از مردمی که سکه پیش خرید کرده بودند متضرر شدند.

مردم فکر می کردند سکه 2 میلیون تومان می شود اما این طور نشد. چرا نشد؟ چون همان طور که گفتم سیاست پولی درستی اعمال کرده بودیم. بعد از خرید این حجم طلا برای کشور اگر طلا فقط 5 دلار ارزان می شد، نمی گذاشتند ما روی کره زمین بمانیم اما ما این کار را کردیم و معلوم شد پیش بینی مان هم درست بوده است. من باید موقعیت آن روز را تشریح کنم. پول نقد در اختیارمان نبود. فضا به شدت پیچیده بود در حالی که هزینه های قطعی داشتیم.

طرف می خواست حج برود و ارز می خواست. نقل و انتقال پول اما ممنوع بود. آوردن پول نقد به کشور خیلی سخت بود اما ما آوردیم. مردم برای سفر هم می خواستند تحویل می دادیم. در برخی مقاطع البته نرخ ارز جهش کرد، بالاخره سفات انگلستان اشغال شد، گفتند گزینه نظامی روی میز است یا بانک مرکزی تحریم شده؛ در این مقاطع قیمت جهش کرد، بعضی از دلار پنج هزار تومانی و هشت هزار تومانی و 10 هزار تومانی حرف می زدند اما ما کاری کردیم که دلار را با قیمت کمتر از 3000 تومان تحویل بدهیم. اگر مدیریت نبود اوضاع خیلی بدتر می شد. خیلی از موارد را هم هنوز نمی شود گفت.

خیلی دیپلماتیک پاسخ می دهید. مواردی که مجاز به انتشار نیست، خیلی زیاد است.

بگذارید هر چیز در زمان خودش طرح شود.

منبع: خبرگزاری خبرآنلاین

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱ اسفند، ۱۳۹۶ ۵:۱۲ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *