روایتی از حضور چند روزه وزیر تجارت نروژ در ایران

هفته گذشته «پرسنت برک» وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ به همراه یک هیأت 90 نفره شامل فعالان و تجار بخش خصوصی، رئیس دامپزشکی و مسؤول صندوق حمایت از صادرات این کشور برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی شیلات، آبزی‌پروری و صنایع وابسته به ایران آمد. برک در این سفر 5 روزه به همه کارهایش رسید و توانست برای مهم‌ترین محصول شیلاتی کشورش- ماهی سالمون- تبلیغ و بازاریابی کند. او سه‌شنبه گذشته وارد ایران شد. در ابتدا با هیأت همراهش از یک مرکز پرورش ماهی قزل‌آلا و سپس یک کارگاه فرآوری و بسته‌بندی ماهی سالمون بازدید کرد. روز چهارشنبه با رئیس سازمان دامپزشکی ایران دیدار کرد و برای ترخیص سریع‌تر سالمون چانه زد.

4599249_554

پنجشنبه به هتل اسپیناس رفت تا سمینار یک‌روزه‌ای را برای معرفی توانمندی‌های کشورش در حوزه شیلات و آبزیان برپا کند. در کنار همایش، 3 ‌آشپز نروژی که همراه او به ایران آمده بودند به طبخ سالمون پرداخته و آن را برای میهمانان سرو ‌کردند.
عصر پنجشنبه برک در بازار تجریش و فروشگاه پروما گذشت. او برای دیدن وضعیت توزیع و فروش سالمون به آنجا رفته بود. سپس در جلسه مشترکی با استانداران گیلان و سیستان ‌وبلوچستان برای پیشبرد پروژه‌های مشترک آبزی‌پروری شرکت کرد.
وزیر شیلات نروژ جمعه خود را در هایپراستار گذراند. در آنجا لباس کار پوشید؛‌ ماهى سالمون را آماده و پاک کرد، برش زد، پخت و به مردمی که در فروشگاه حاضر بودند تعارف کرد تا آن را بخورند و تست کنند!
روز شنبه پرسنت برک به نمایشگاه شیلات آمد و در حضور او، محمود حجتی،‌ وزیر جهاد کشاورزی و حسن صالحی، رئیس سازمان شیلات 13 قرارداد در زمینه تأمین و تجهیز قفس‌های پرورش ماهی بین شرکت‌هاى بخش خصوصی ایران و 2 شرکت نروژى به امضا رسید. ظرفیت این قراردادها بیش از 20 هزار تن پرورش ماهی در قفس است که در فاز نخست حدود 6500 تن آن امسال اجرا می‌شود.

15924_371

او شنبه‌شب گذشته با دست پر به خانه‌اش بازگشت و توانست در چند روز حضورش در ایران، نهایت حمایت از تولیدکننده و صادرکننده تولیدات کشورش براى حضور در بازارهاى جهانی را به نمایش بگذارد.
اینگونه کار کردن می‌تواند نمونه‌ای عملی برای دولتمردان ایرانی باشد تا بیاموزند همتایان جهانی‌شان برای تبلیغ و بازاریابی تولیدات کشور خویش در دیگر نقاط دنیا چه می‌کنند؟ پرسنت برک، وزیر تجارت، صنعت و شیلات نروژ هرگز از اینکه در هایپراستار لباس کار بپوشد و ماهی سالمون را تمیز و طبخ کند و به مشتری ایرانی تعارف کند،‌ خجالت نکشید بلکه آن را ارزش‌گذاری به تولید ملی کشورش دانست!

منبع: کانال تلگرام مکتوبات، @maktubat

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۵ ۹:۳۳ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *