روایتی از گفتگوهای ایران و عربستان

تازه ترین کتاب سیدحسین موسویان با عنوان “روایت بحران هسته ای ایران: ناگفته های یک دیپلمات” روانه بازار شده است. در این کتاب، ناگفته‌های جالب زیادی می‌شود یافت. سیدحسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای امنیت ملی، عضو ارشد تیم هسته‌ای پیشین و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در بخش مقدمه کتاب به ملاقاتش با ملک عبدالله اشاره کرده و آورده است:

در حاشیه اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی، شاهزاده عبدالله بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان سعودی و آقای رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت ایران، با یکدیگر دیدار و بر سر اتخاذ تدابیری برای بهبود روابط دو کشور توافق کردند. نخستین گام عزیمت فرستاده ویژه آقای رفسنجانی برای مذاکره با طرف سعودی درباره ازسرگیری روابط بین دو پایتخت بود. مدتی پس از این توافق، دفتر رئیس‌جمهور ایران با [من] … تماس گرفت و [من] را مطلع ساخت که مهدی یکی از پسران وی، [مرا] همراهی خواهد کرد. قرار شد نخستین ملاقات با ملک‌عبدالله در محل اقامتگاه تابستانی وی در کازابلانکا برگزار شود.

در جلسه نخست که سه ساعت به طول انجامید مسائل منطقه‌ای و دوجانبه مطرح شد. در پایان جلسه، ملک عبدالله اظهار داشت: «این یک جلسه مذاکره رسمی نبود. هدف من از این جلسه ارزیابی شما بود تا ببینم رفسنجانی چه کسی را برای مذاکره با من برگزیده و آیا می‌توانم با او به توافقی برسم یا خیر. شما فردی مناسب برای این مأموریت هستید و به رفسنجانی بابت این انتخاب تبریک می‌گویم».

پس از اتمام جلسه مزبور، وی ما را برای سفر به جده دعوت کرد. یک ماه بعد عازم شهر جده شدیم و مذاکرات ما به مدت سه شب از نیمه‌های شب تا ساعت چهار یا پنج بامداد در منزل خصوصی ملک عبدالله برگزار شد. مذاکرات مزبور بسیار سخت بود و تنها افراد حاضر در آن عبارت بودند از ملک عبدالله، دستیار وی، پسر آقای رفسنجانی [مهدی]، محمدعلی آذرشب به عنوان مترجم و [من].

طیفی از مسائل و موضوعات از وضعیت امنیتی منطقه و روابط دوجانبه گرفته تا روابط دولت سعودی با جمعیت اهل تسنن در ایران و نفوذ ایران در میان شیعیان عربستان سعودی، برای بحث و مذاکره وجود داشت. مذاکرات شامل گسترش روابط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌شد. تمام موضوعات و سیاست‌های عمده بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت. در نخستین ساعات صبح روز پایانی مذاکرات، با هم دست دادیم و بر سر بسته جامعی برای ازسرگیری روابط دو کشور به توافق رسیدیم.

منبع: سایت خبرآنلاین

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۷ بهمن، ۱۳۹۴ ۴:۲۰ ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *