ماجرای شنیدنی مسلمان شدن یک خبرنگار انگلیسی!

“ایوان ریدلی” معاون انجمن مسلمانان اروپا و خبرنگار سابق روزنامه “ساندی اکسپرس” انگلیس، او به عنوان خبرنگار روزنامه دیلی میرور انگلستان، به افغانستان سفر کرد و توسط طالبان به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شد. سپس پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا، آزاد شد و با بدرقه رسمی حامد کرزی به انگلستان بازگشت.
این خبرنگار انگلیسی، 26 سپتامبر وارد افغانستان شد و با لباس محلی زنان افغان، در این کشور کار میکرد. با این حال، هنگام بازگشت، الاغی که ریدلی سوارش بود، رم کرد و یکی از سربازان طالبان، دوربین او را دید. وی در ابتدا به جاسوسی متهم شد که حکم اعدام داشت. در عین حال، حداقل جرم او ورود غیرقانونی به افغانستان بود که به خاطر آن باید به زندان میرفت. وی ده روز در بازداشت طالبان به سر برد.
ریدلی پس از آزادی افشا کرد که خاطرات خود را در طول مدت بازداشتش نوشته و در داخل یک جعبه خمیر دندان و یک بسته صابون نگه داشته است. ایوان ریدلی تجربه بازداشت به دست طالبان را “وحشتناک” توصیف کرد، اما از لحاظ جسمی صدمه ای ندیده بود. بازداشت او به دست طالبان یک نتیجه غیرمنتظره دیگر هم داشت.

ایوان ریدلی چگونه مسلمان شد؟

یکی از بازداشت کنندگان ریدلی، در طول اسارت وی به او پیشنهاد داد تا مسلمان شود. این خبرنگار زن انگلیسی اگرچه از اسلام آوردن خودداری کرد، اما قول داد پس از آزادی، قرآن را بخواند. پس از آزادی هم به قول خود عمل کرد و قرآن را به دنبال توجیهی برای شیوه برخورد طالبان با زنان، زیر و رو کرد، اما متوجه شد هیچ توجیهی برای عملکرد طالبان در قرآن وجود ندارد.
پس از آزادی و بازگشت به لندن، قرآن را مطالعه کرد و پس از ۲ سال مطالعه درباره اسلام، اعلام کرد که مسلمان شده است. شبکه بی بی سی در مورد مسلمان شدن او مستندی ساخت و پخش کرد.
رایدلی بعد از مسلمان شدن با صفحه اینترنتی انگلیسی الجزیره کار میکرد، سپس با تلویزیون کانال اسلام (Islam Channel TV) در لندن به همکاری پرداخت.

تلاش های ایوان ریدلی پس از مسلمان شدن

او پس از اسلام آوردنش اظهار داشت: این دین جدید به او کمک کرده تا شکستهای زندگی گذشتهاش را فراموش کند. ریدلی پس از آنکه از دست طالبان آزاد شد، جزئیات خاطرات 10 روزه خود را منتشر کرد. وی در این خاطرات ابراز نگرانی کرده است که افسران “موساد” سرویس مخفی اسرائیل، یا دیگر سازمانهای اطلاعاتی غربی، توطئه بچینند تا با صدور دستور کشتن ریدلی و سپس توسل به مرگ او، حمایت عمومی از جنگ افغانستان را افزایش دهند.
ریدلی در حال حاضر به عنوان خبرنگار آزاد و مجری در رسانه ها و برخی خبرگزاریهای اسلامی کار میکند. وی مدتی نیز در روزنامه “دیلی مازلمز” خطاب به مسلمانان آمریکای شمالی ستون می نوشت. ماه مه سال 2008، در قالب پروژه ای برای یکی از خبرگزاریها، همراه با “دیوید میلر” (فیلمساز) یک فیلم مستند از بازداشتگاه گوانتانامو ساخت. برای ساخت این مستند به درون بازداشتگاه رفتند و از آنجا فیلمبرداری کردند. همچنین با زندانیان سابق مصاحبه نمودند.

حمایت از آزادسازی غزه

ماه آگوست همان سال، ریدلی در جنبش آزادسازی غزه در قبرس شرکت کرد. این جنبش در اعتراض به محاصره اسرائیلی-مصری نوار غزه به این منطقه سفر کرد. ریدلی 23 آگوست، بدون هیچ حادثه ای به غزه رسید. ریدلی اوایل سال 2009 در سازماندهی کاروان “زنده باد فلسطین” اولین کاروان کمک رسانی به غزه، نقش داشت و خود نیز در این کاروان شرکت کرد. “زنده باد فلسطین” متشکل از حدود 110 خودرو شامل آمبولانس و کامیونهای مملو از دارو، ابزار، لباس، پتو و هدیه هایی برای کودکان بود و 9 مارس از طریق مرز رفح وارد غزه شد.

خبرنگاری ضد صهیونیست

ریدلی در جمع جنبش “زنده باد فلسطین”: “من اعلام جنگ با اسرائیل میکنم. هر چه در توان دارم برای ساقط کردن کشور صهیونیستی میگذارم.”
ریدلی در طول جلسهای در فوریه سال 2006 در “کالج امپریال لندن”، اسرائیل را “آن سگ نگهبان کوچک نفرت انگیز آمریکا که خاورمیانه را چرکین کرده” توصیف نمود و گفت که “حزب احترام” حزب او، “یک حزب خالی از صهیونیسم است… اگر حتی یک صهیونیست در حزب احترام وجود داشته باشد پیدایش میکنیم و با لگد میاندازیمش بیرون. ما برای صهیونیستها وقتی نداریم،” در حالی که هر دو حزب محافظهکار و لیبرال دموکرات “آلوده به صهیونیستها هستند.”
ایوان ریدلی در صحبتهای خود، “تونی بلر” نخست وزیر وقت انگلیس را با “پون پوت” دیکتاتور کامبوج مقایسه کرد که یک چهارم از جمعیت این کشور یعنی 2 میلیون نفر را در گودالهایی که خود مردم در “کشتزارهای مرگ” کنده بودند، به رگبار بست و همانجا دفن کرد. وی طی کنفرانسی راجع به اسلام هراسی در “کانال اسلام” به مسلمانان گفت: “مقابل دشمن خود زانو نزنید… و دستی را که به شما سیلی میزند، نبوسید.” ریدلی پس از مسلمان شدنش به یکی از مخالفان فعال صهیونیسم و همچنین منتقدین تصویرسازی رسانه های غربی از سیاست “جنگ با تروریسم” آمریکا تبدیل شد.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۶ ۱:۵۰ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات مذهبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *