روزی که مردم با هجوم به بانکها حسابشان را خالی کردند!

حمید قزوینی در خاطره ای از مرحوم عباس دوزدوزانی نوشت: چند روز پیش «عباس دوزدوزانی» از چهره‌های شناخته شده سیاسی درگذشت. او سال‌های جوانی را به امید تشکیل نظامی مبتنی بر آموزه‌های دینی به مبارزه با رژیم شاه و تحمل زندان و محرومیت گذراند و پس از پیروزی انقلاب با حضور در فرماندهی سپاه و عضویت در کابینه شهید رجایی و نمایندگی مجلس و عضویت در شورای شهر تهران به خدمت پرداخت و در ادامه به حرفه اصلی خود، معلمی بازگشت.
دوزدوزانی تا آخر عمر دل در گرو آرمان‌های انقلاب داشت و در سال‌های اخیر با آنکه به دلیل بیماری جسمش ضعیف شده بود اما بیشتر وارونگی ‌ارزش‌ها و بی وفایی برخی انقلابیون نسبت به عهد دیرین با مردم رنجش می‌داد.
سال 1379 که بعضی روزها برای ضبط خاطرات او به دفترش در شورای شهر و یا منزلش می‌رفتم، گاهی از دغدغه ‌ها و نگرانی‌هایش می‌گفت و حتی اصلاح طلبان که خود در جبهه آن‌ها بود را بی نصیب از انتقاد نمی‌گذاشت.
یادم هست روزی با اشاره به سال‌های اول انقلاب و بحران‌های ناشی از جنگ گفت: «یکبار خبری در دولت مطرح شد مبنی بر اینکه مردم به دلیل نگرانی از تبعات جنگ، با هجوم به بانک‌ها حساب‌های خود را خالی کرده‌اند و بانک‌ها با کمبود اسکناس مواجه‌اند، صف‌های طویل مردم در مقابل بانک‌ها نگرانی را تشدید می‌کرد. همان روز آقای رجایی دیداری با امام داشت و موضوع را با ایشان مطرح کرد و امام در پاسخ گفت که دولت صادقانه و صریح مشکل را برای مردم توضیح داده و به آن‌ها اطمینان دهد که مشکلی برای سپرده‌هایشان ایجاد نخواهد شد. همان شب آقای رجایی و برخی اعضای دولت مصاحبه‌ کرده و توضیحاتی ارائه دادند. فردای آن روز صف‌های طویلی تشکیل شد که این بار همه می‌خواستند پول‌‌ به حساب خود واریز کنند.»
دوزدوزانی با استناد به این خاطره تاکید می‌کرد: «چنانچه مردم به مجموعه مدیریتی کشور اطمینان کرده و اعتماد عمومی در وضعیت مناسبی باشد و مسئولان بتوانند از این مهم صیانت کنند، حتی در سخت ترین شرایط سیاسی و اقتصادی هم کنار هم خواهند بود و بحران‌های سیاسی و اقتصادی مدیریت خواهد شد.»
روحش شاد و یادش گرامی

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۱۶ مرداد، ۱۳۹۷ ۲:۱۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات شهدا و دفاع مقدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *