سخنان امام در حمایت از تصرف سفارت آمریکا از زبان آیت الله هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود از حال و هوای روزهای پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران می نویسد و اتفاقات آن روزها و مواضع امام درباره این اتفاق را بازگو کرده است:

۱۳۵۸/۸/۱۳ روزهای بعد، روزهای انتظار و نگرانی بود، تا اینکه به تهران آمدیم و در جریان جزئیات قرار گرفتم و مشخص شد که گروهی از دانشجویان معترض بدون اطلاع و هماهنگی با مسئولان به سفارت حمله کرده‌اند و آن را به اشغال خود در آورده‌اند.

اکنون ما در مقابل یک عمل انجام شده‌ای قرار گرفته بودیم که امام نیز بعد از رویت اسناد و مدارک دخالت های آمریکا در اوضاع داخلی ایران، آن را تائید کرده بودند و طی سخنانی فرموده بودند:

آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند آن طور که اطلاع دادند مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. آمریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، باشد و پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، … و ملت ما و جوان های ما و جوانهای دانشگاهی ما و جوان های روحانی ما بنشینند تماشا کنند تا خون این صدهزار نفر تقریبا بیشتر یا کمتر هدر برود، برای اینکه احترامی قائل بشوند به آقای کارتر و امثال اینها.

البته اگر توطئه نبود، اگر این خرابکاریها نبود، مسأله‌ای هم نبود، اما وقتی توطئه در کار هست، وقتی که آن طور کارهای فاسد انجام می‌گیرد، جوان های ما را ناراحت می‌کند جوان ها توقع دارند در این دنیا، مملکتشان که این قدر برایش زحمت کشیدند، دستشان باشد. وقتی می‌بینند توطئه است که می‌خواهند که دوباره برگردد به حال سابق و دوباره همه چیزشان به باد برود، نمی‌توانند بنشینند. توقع نباید باشد که اینها بنشینند تماشا کنند و آنها که چپاولگری هایشان را کرده‌اند، حالا توطئه‌هاشان را بکنند و این توطئه رشد پیدا بکند. جوان های ما باید با تمام توجه و با قدرت این توطئه‌ها را از بین ببرند”.

این سخنان امام که در آن آمریکا را مقصر اصلی این حادثه معرفی کرده بودند، نه تنها آمریکائیها را بلکه برخی از افرادی را هم که از همان روزهای اول برای پایان بخشیدن به این حادثه به میدان آمده بودند، به کلی ناامید کرد و همه آنها را به امید اتفاق دیگری، در انتظار روزهای آینده گذاشت.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سالهای ۵۸-۱۳۵۷، انقلاب و پیروزی، عباس بشیری، نشر معارف انقلاب

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۳ آبان، ۱۳۹۷ ۹:۴۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *