سخنان قبل از دستور برخی نمایندگان مجلس در مخالفت با مواضع امام خمینی

سه شنبه ۱۴ تیر ۱۳۶۲

به مجلس رفتم. قبل از دستور، آقایان نمایندگان، سخنرانیهایشان با نصایح و مواضع امام، سازگار نبود و اظهارات را مخالف دستور امام خواندم. گروهی موافق و گروهی مخالف بودند. تقسیمات کشوری تمام نشد؛ خیلی وقت می‏گیرد. آقای آقازاده وزیر مشاور هم وقت گرفته بود و کارهای ستاد بسیج اقتصادی را توجیه کرد و به اظهارات آقای عسکراولادی [وزیر بازرگانی] به طور ضمنی جواب داد. بعضی از نمایندگان از کشیده شدن اختلافات وزراء به مجلس ناراحت بودند.
ظهر آقای هادی [نماینده تهران] و آقای دکتر [حسن] روحانی [نماینده سمنان] آمدند، راجع به وزارت بازرگانی و صداوسیما و نهضتهای آزادیبخش و… صحبت کردند. عصر آقای نعمت‏زاده وزیر کار اسبق که در صنایع نظامی است، آمد. گزارشی از وضع صنایع نظامی داد و لزوم توجه بیشتر را خواست و راجع به ساختن موشک و مواد انفجاری و باروت گزارشی داد.
آقای سید هادی مدرسی آمد و از بی پناهی و بی تکلیفی نهضتهای آزادی‏بخش، ناراحت بود؛ مرجع مشخصی ندارند و گفت، حدود 300 طلبه خارجی در تهران، زیر پوشش دارد و هر ماه حدود نیم میلیون تومان علاوه بر مسکن و محل تحصیل خرج دارد؛ گفتم در لایحه دانشگاه بین‏الملل، چنین برنامه‏ای باید گنجانده شود. در قم هم پانصد نفر داریم؛ مبلغی جزیی پول هم برای افطاری آنها دادم.
دکتر [مهدی] غرضی، مسئول [سازمان] تأمین اجتماعی – با گروهی از همکاران – آمد و گزارش مفصلی داد. هر سال حدود بیست میلیارد تومان دریافتی دارند و حدود سیزده میلیارد تومان پرداخت و هفت میلیارد تومان پس‏انداز که رفته رفته با بازنشسته شدن کارگران – که آهنگش روز افزون است – مصرف زیاد می‏شود. دکتر رهنما آمد و گزارشی از وضع تعمیر مازهای ارتش داد. دو نفر از معلولان قطع نخاعی آسایشگاه ثارالله سپاه، آمدند و از تصمیم انتقال به بنیاد شهید، ناراحت بودند و انتقادهایی داشتند. گفتند حدود 600 معلول آسیب نخاعی داریم. شب در مجلس ماندم. تلفنی با منزل صحبت کردم؛ فاطی را به خانه آورده‏اند و حالش خوب است.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1362، آرامش و چالش، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 14 تیر

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۴ دی، ۱۳۹۸ ۳:۳۲ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *