سیاست ایران در برابر حمله موشکی عراق به اسرائیل چه بود؟

خاطره روز 29 دی سال 1369

ساعت هشت و نیم، به دفترم رسیدم. در اخبار و گزارش‌ها، تلاش آمریکا براى جاانداختن اینکه جنگ به سرعت تمام نمى‌شود و جلوگیرى از دخالت اسرائیل در جنگ که ممکن است در جواب موشک‌پرانى عراق وارد شود، متمرکز شده است. روز اول، اخبار به گونه‌اى پخش شد که به نظر مى‌رسید، عراق تعادلش را از دست داده و در حال رفتن است.
آقاى [جواد] منصورى، سفیر ایران در پاکستان آمد و در مورد توسعه همکارى‌ها، ایجاد خط لوله گاز بین دو کشور، سرمایه‌گذارى در پالایشگاه در پاکستان و حضور جهادسازندگی براى امور عمرانى‌گفت.
آقاى [محمد] اسحاق مدنى، مشاورم در امور اهل سنت آمد. از ضعف ارتباط با علماى اهل‌سنت پاکستان و همچنین از لزوم کمک به مسلمانان بنگلادش در انتخابات آینده گفت و براى حل مشکل مسجد اهل سنت در مشهد، استمداد کرد. آقایان [محسن] نوربخش و [سیدمحمد حسین] عادلى آمدند. گزارش سفر به یوگسلاوى و زمینه‌هاى همکارى را دادند. درباره سیاست‌هاى ارزى و اقتصادى مذاکره شد. بر تسریع احداث خط لوله گاز به سوى غرب تأکید داشتند و توصیه زیادى برلزوم حفظ بى‌طرفى در جنگ جارى کردند.
عصر شورای عالى امنیت ملی را در حضور آقاى خامنه‌اى تشکیل دادیم. بررسى وضع جارى سیاست تبلیغاتى و خبررسانى، نحوه موضع‌گیرى در خصوص فرض دخالت اسرائیل در جنگ، ادامه سیاست بى‌طرفى و پرهیز جدى از کشیده شدن به جنگ در هر حال و جواب نامه امروز گورباچف به من که خواسته از توسعه جنگ جلوگیرى کنیم، مورد بحث قرار گرفت و تصمیم‌گیرى شد.
به دفترم رفتم و کارها را انجام دادم. امروز عراق، باز به اسرائیل حمله موشکى کرده است؛ تاکنون اسرائیل از نشان دادن عکس‌العمل خوددارى نموده است. به خانه آمدم. باران خفیفى از دیشب تاکنون مى‌بارد.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1369، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 29 دی

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۹ دی، ۱۳۹۶ ۵:۳۵ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *