شهید ستاری چگونه موشکهای ضد رادار عراق را خنثی کرد؟

با هر فرمانده ای که به صحبت می نشینی، ناگفته های فروانی از شهید ستاری دارد و گویی برای این ناگفته ها نیز پایانی نیست. سرتیب دوم پدافند هوایی «منوچهر عرفانیان» سابقه دوستی دیرینه ای با شهید ستاری دارد و روزهای پرفراز و نشیب زیادی همراه او تجربه کرده است.
ابتکار شهید ستاری و استفاده از توانمندی در فناوری رادار برای خنثی کردن موشک های «اگزوست» را از زبان جانشین او در معاونت عملیات پدافند نیروی هوایی می‌خوانیم:
«استعداد و توانمندی شهید ستاری بر مباحث مختلف رادار چنان بود که در هر ایستگاه رادار که می رفتند، تمام همافران و نیروهای فنی در مقابل ایشان حرفی برای گفتن نداشتند و تسلط ایشان بر رادار عجیب و غریب بود.
تسلط ایشان به این فناوری مهم، در بازه های مختلف جنگ تحمیلی به کمک نیروی هوایی آمد. در یکی از آن بازه ها، رادارهایی که در اختیار داشتیم در برخی نقاط حساس کور بود و برای مثال حادثه نیروگاه نکاء به وجود آمد. در آن حادثه، جنگنده های عراقی با نفوذ در نقاط کور و در سطح دریا تا نیروگاه نکاء جلو آمدند و بمب خود را در نیروگاه رها کردند. علت اصلی این پیشروی نیز قدیمی بودن سیستم رادار ما بود.
شهید ستاری بعد از این حادثه، دستور خرید رادارهای جدید را صادر کردند. نکته جالب توجه آنکه تسلط ایشان بر نکات فنی رادارها آن چنان زیاد بود که زمان خرید در انگلستان و چین، فروشندگان رادار هم تعجب کرده بودند. با وجود آنکه ما تا آن زمان رادار سه بعدی نداشتیم اما ایشان اطلاعات بسیار خوبی در رابطه با نکات منفی و برجستگی های این رادار را در اختیار تیم خرید قرار دادند.
در آن زمان دکتر روحانی (به عنوان رییس ستاد پدافند کشور) با شهید ستاری برای خرید رادار رفته بودند که از اطلاعات شهید ستاری بسیار استفاده کردند.
همین تسلط شهید ستاری بود که موجب شد طرحی را پیاده و موشک های ضد رادار عراق را خنثی کند. تمام موشک های ضد رادار که در اختیار عراق قرار داده بودند (مانند اگزوست) مستقیم به دیش های رادار ما برخورد می کرد و دو سایت موشکی هاگ را منهدم کرده بود.
شهید ستاری برای خنثی کردن خاصیت این موشک ها، به همافران مستقر در رادار دستور داده بود که به محض شناسایی یک موشک یا هواپیما، در فواصل زمانی کوتاه (5 ثانیه ای) رادارها را خاموش و روشن کنند تا بدین وسیله موشک ها از مسیریابی ناتوان و در میانه راه منهدم شوند.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۶ ۱۰:۱۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *