فراخوان یازدهمین نشست تاریخ شفاهی

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، یازدهمین نشست تاریخ شفاهی ایران با عنوان «همایش ملی تدوین در تاریخ شفاهی» برگزار می‌شود.
غلام‌رضا عزیزی، دبیر اجرایی این همایش گفت: «این دومین همایش تدوین تاریخ شفاهی است؛ در نشست هفتم که با عنوان تدوین بود، انتظارات ما برآورده نشد، در نتیجه در نشست یازدهم، دوباره به تدوین می‌پردازیم.»
وی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی برای دریافت آثار اعلام کرد: «فراخوان را ابتدا برای دوستانی که در همایش قبل شرکت داشتند، ارسال کردیم، سپس در سایت پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، به صورت عمومی فراخوان دادیم. امیدواریم این نشست بتواند پاسخ‌گوی مناسبی باشد و به نتیجه‌ای مطلوب برسد.»
عزیزی درباره تعداد آثار رسیده گفت: «تاکنون فقط چهار مقاله به دست ما رسیده که در حال بررسی هستند.»
او افزود: «با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار تا 15 دی ماه 1395 است، ممکن است زمان ارسال آثار تمدید شود. اما زمان برگزاری نشست، هشتم اسفندماه سال جاری خواهد بود.»
دبیر اجرایی یازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران توضیح داد: «چون انتشار مصاحبه‌های تاریخ شفاهی، شدت گرفته و ادامه دارد، روش‌های مختلفی برای تدوین آنها به ذهن می‌آید. بنابراین ضروری است درباره روش‌ها بحث کنیم که هر روش چه نقاط ضعف و قوتی دارد تا پژوهشگران ضمن آشنایی بیشتر با روش‌ها، نقاط قوت و ضعف کارها را بشناسند و با مقایسه آنها به یک الگوی مناسب برای هر روش برسیم. البته این، موضوع مقاله خودم هم هست. اگر بتوانیم قواعدی مشخص تعیین کنیم، علاقه‌مندان این روش یا روش‌ها را انتخاب می‌کنند، یا حداقل از کار هم باخبر می‌شوند و نقاط ضعف و قوت را درمی‌یابند و می‌توانند آگاهانه و با شناخت کامل پیش روند. برای مثال اگر ویراستاری می‌کنند، بدانند که تا چه حد مجازند.»
عزیزی ادامه داد: «در ذهن من هنوز اینها تدوین نشده‌اند که از لحاظ حقوقی چقدر مجازیم در خاطرات دست ببریم تا الگوها را مشخص کنیم و به مباحث نظری مدون برسیم. یا برای مثال این دغدغه وجود دارد که تدوین از کجا آغاز می‌شود؟ قبل از مصاحبه یا بعد از مصاحبه؟ جغرافیای تدوین از کجاست؟ به عنوان نمونه من تدوین را از ابتدای مصاحبه می‌دانم؛ به نظر من نقشه مصاحبه، نقشه تدوین است. شما با پرسش‌هایی که می‌پرسید، مصاحبه‌شونده را بر اساس خط فکری خودتان هدایت می‌کنید. پس تدوین از ابتدای مصاحبه آغاز می‌شود. بسیاری از دوستان هم همین نظر را دارند. منظور من این است که از همان وقتی که مصاحبه را کلید می‌زنید، تدوین هم آغاز می‌شود.»
او همچنین درباره آثاری که هم مصاحبه‌ کننده و هم تدوین کننده دارد، گفت: «من نمی‌گویم این غلط است، این هم یکی از روش‌هاست، اما آیا اگر فرد تدوین‌گر، فیش‌برداری می‌کرد یا سوال می‌پرسید هم همین فیش‌ها را برمی‌داشت یا همین پرسش‌ها را می پرسید؟! پس چه بسا روش‌های متفاوتی وجود دارند و هر کدام از روش‌ها امتیاز و نقصانی نسبت به روش دیگر نیست.»

asnaad

فراخوان نشست یازدهم

در ادامه سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی تاریخ شفاهی و به منظور توسعه مباحث نظری و کاربردی تاریخ شفاهی در عرصه تدوین، پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد با مشارکت انجمن تاریخ شفاهی ایران و همکاری ‌انجمن ایرانی تاریخ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، انجمن تاریخ محلی ایران و مراکز و انجمن‌های علمی- آموزشی، همایش ملی تاریخ شفاهی را با محوریت تدوین، در هشتم اسفند ماه سال جاری (1395) برگزار کند.
از صاحب‌نظران، مورخان، پژوهشگران، استادان دانشگاه‌ها وعلاقه‌مندان به مسائل تاریخ شفاهی دعوت می‌شود مقالات خود را در زمینه محورهای ذیل به دبیرخانه همایش ارسال دارند

1- نقش منابع شفاهی در تاریخ‌نگاری معاصر

2- جغرافیای پیش‌مطالعه و تنظیم بسته پرسشی در تدوین

3- مصاحبه‌گر و نقشه اجرایی تدوین

4- نقد و بررسی اطلاعات حاصل از مصاحبه

5- ویراستاری متون مصاحبه

6- سبک‌ها و گونه‌شناسی تدوین

7- جایگاه تدوین‌گر در بازنشر منابع تاریخ شفاهی

8- سامان‌دهی و گویاسازی منابع مصاحبه

9- نشر منابع تاریخ شفاهی

10- اسناد محلی و تدوین در تاریخ شفاهی منطقه‌ای

11- ساز و کار تدوین در تاریخ شفاهی عکس و فیلم

12- نظام حقوقی در تدوین

13- سایر موضوعات مرتبط با تدوین در تاریخ شفاهی.

شایان توجه است که مقالات برگزیده شده در کارگروه علمی همایش، به صورت مجموعه مقالات چاپ و منتشر خواهد شد و از ارائه کنندگانِ مقالات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

لطفاً مقاله‌ها در قالب فایل word 2007،  تا 15 دی 1395 به نشانی پیام‌نگار a2a@nlai.ir  ارسال شود. مشخصات نویسنده/ نویسندگان، وضعیت شغلی/ سمت، پیام‌نگار و شماره تلفن هم همراه مقاله ارسال شود. دبیرخانه همایش در تهران، بزرگراه شهید حقانی، نبش خیابان کوشا، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ساختمان آرشیو ملی ایران (گنجینه اسناد)، پژوهشکده اسناد قرار دارد. دورنگار همایش 26402977 و پیام نگار آن a2a@nlai.ir است.

تاریخ درج مطلب: چهارشنبه، ۱۷ آذر، ۱۳۹۵ ۸:۱۷ ب.ظ

دسته بندی: همایش‌، فراخوان، مسابقات و جشنواره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *