ماجرای رهبری موقت آیت الله خامنه ای

خاطره روز 15 مرداد 1368

تا ساعت نه صبح کارهای دفتر را انجام دادم و به مأموران برای آماده کردن جلسه مجلس خبرگان دستوراتی دادم. آقای [ابراهیم] امینی آمد. درباره کیفیت برگزاری اجلاسیه خبرگان مشاوره شد. قبل از تشکیل جلسه با سایر اعضای هیأت رئیسه در تالار پارلمان جلسه‌ای تشکیل دادیم و برنامه را آماده کردیم. نگرانی بود که به خاطر کمی وقت بعد از اعلان، به نصاب لازم برای رسمی شدن جلسه نرسد که خوشبختانه رسید. تعداد 64 نفر حضور پیدا کردند. انتخاب هیأت رئیسه انجام شد. همان اعضای سابق ابقاء شدیم. من با 62 رأی نایب رئیس اول شدم و آقای مشکینی با 60 رأی رئیس و آقای امینی با 54 رأی نایب رئیس دوم و آقایان [سیدحسن] طاهری [خرم آبادی] و [محمد] مؤمن منشی [شدند].

دستور کار، بررسی مسأله رهبری با توجه به اصلاح قانون اساسی بود که تغییرات قانون اساسی توضیح داده شد. بعضی‌ها معتقد بودند که نیازی به رأی‌گیری مجدد نیست و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دارد؛ اما چون در رأی‌گیری گذشته تصریح کرده بودیم که رهبری موقت است و پس از اصلاح قانون، خبرگان مجدداً رأی می‌دهد، رأی‌گیری کردیم. شصت رأی موافق بود و چهار نفر رأی ندادند. تعداد آرای موافق، شبیه‌ رأی‌گیری گذشته است ولی گفتند رأی ندادن آنها به خاطر این است که نیازی به رأی گیری نمی بینند. خبرگان ناهار مهمان مجلس بودند. عموماً از وضع پیش آمده با رهبری آقای خامنه‌ای و ریاست جمهوری من خوشحالند و امیدوار. خبر را تنظیم کردم و به رسانه‌ها دادیم.

عصر [آقای یدالله اسلامی] نماینده بافت و آقای [حسین] کمالی آمدند. آنها درباره مسائل کابینه کار داشتند. آقای عبدالله نوری آمد. درباره وزارت اطلاعات و امور دیگر کابینه صبحت شد. آقای [اسدالله] بیات آمد و برای برنامه دستور کار مجلس و کابینه صحبت کرد. با سایر اعضای خبرگان به ملاقات رهبری رفتیم. آقای مشکینی صحبت کردند و آقای خامنه‌ای در جواب مطالبی گفتند.

همان جا با دکتر روحانی درباره وزارت اطلاعات و ستاد کل و مسائل ارتش و … مذاکره کردیم.آقایان [احمد] جنتی، [محمد] مؤمن، [سیدحسن] طاهری و [واعظ] طبسی آمدند. درباره اشکالات [آقای علی اکبر محتشمی‌پور] وزیر کشور گفتند و خواستار کنار گذاشتن ایشان شدند.

شب با رهبری جلسه داشتیم که تا ساعت ده و نیم طول کشید. درباره کابینه، ارتش و سپاه، سیاست خارجی و اقتصادی مذاکره و تصمیم‌گیری نمودیم. جلسات مفیدی است و تفاهم کامل برقرار است. درباره قوه قضائیه و شورای نگهبان هم بحث و اتخاذ تصمیم شد.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1368، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 15 مرداد

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۲ دی، ۱۳۹۶ ۴:۴۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *