ماجرای روزی که آیت الله یزدی از تریبون نمازجمعه حکمی علیه یک روزنامه صادر کرد!

ماشاءالله شمس الواعظین، روزنامه نگار اصلاح طلب، خاطره ای از مرحوم آیت الله محمد یزدی روایت می کند:

سال ۱۳۷۷، روزنامه توقیف شده توس که بنده سردبیرش بودم، مصاحبه ای اختصاصی با والری ژیسکاردستن رئیس جمهور وقت فرانسه (که چندی پیش درگذشت) انجام داد که در آن مطالب ارزنده ای (به لحاظ خبری) در مورد کنفرانس گوادالوب و نحوه پذیرش آیت الله خمینی در فرانسه پیش از پیروزی انقلاب و… گفته شده بود. دربخشی از اظهارات رئیس جمهور فرانسه عبارتی به کار رفته بود که ترجمه فارسی آن “پناهنده” میشد و در زبان فرانسه پناه آوردن آیت الله خمینی به فرانسه (پس از خروج از عراق و عدم پذیرش ایشان از سوی دولت کویت) معنا میداد. پس از انتشار مصاحبه از سوی دفتر نشر آثار امام توضیحی به روزنامه آمد که به دلایلی که در زیر می آورم موفق به چاپ آن نشدیم… فردای آنروز نماز جمعه تهران به امامت آیت الله محمد یزدی برگزار شد. آیت الله یزدی در خطبه نماز جمعه به رئیس دادگستری استان تهران پرخاش کرد که چرا نشسته اید و در برابر توهین به امام برخورد نمیکنید؟
روز شنبه به شکل معمول هر روزه به محل روزنامه در میدان جوانان سابق رفتم. گروهی که خود را انصارالله معرفی میکردند در برابر دفتر روزنامه تجمع کرده بودند تا با سردبیر آن صحبت کنند. من به بیرون دفتر روزنامه رفتم تا با آنها گفت وگو کنم. به محض اینکه خود را شمس الواعظین معرفی کردم چند تن از آنهار مرا گرفتند و به وسط میدان جوانان کشان کشان بردند… به آنها گفتم برای چه به اینجا آمدید؟ یکی از آنها گفت آیت الله یزدی در نماز جمعه دستور دادند که ما برخورد کنیم و حالا آمدیم برخورد کنیم. با صلوات بر محمد وآل محمد ریختند و به طور مفصل مرا با دشنامهای ناموسی لگدکوب کردند و کتک زدند که اگر دخالت نیروی انتظامی نبود حکم صادره در نماز جمعه به طور کامل اجرا میشد… درست فردای آنروز نیروهای امنیتی به دفتر روزنامه آمدند و مرا بازداشت و به زندان اوین بردند و روزنامه توس نیز توقیف شد. بعدازظهر همان روز دکتر جلایی پور رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه و جوادی حصار مدیر مسئول روزنامه و سیدابراهیم نبوی نویسنده ستون طنز روزنامه بازداشت شدند.
در آنزمان من حمله کنندگان و ضاربان خود را بخشیدم، اما علیه رئیس قوه قضائیه به خاطر صدور فرمان حمله آنهم از یک مکان عمومی به یک روزنامه شکایت کردم که هرگز به جایی نرسید..
حال که آیت الله محمد یزدی به رحمت ایزدی پیوسته و در ذمه خداوند قرار گرفته در حوزه حقوق شخصی از قادر متعال برای ایشان طلب آمرزش میکنم… انالله واناالیه راجعون

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۲ آذر، ۱۳۹۹ ۵:۴۶ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *