ناگفته های مادر بن لادن از فرزندش؛ اسامه در دانشگاه شستشوی مغزی داده شد!

روزنامه گاردین در شهر جده به سراغ خانواده رهبر مقتول شبکه القاعده رفته و پای صحبت مادر بن لادن نشسته که فرزندش را “پسر خوبی” می‌خواند و باور دارد که او در دوران دانشجویی افراطی شد؛ طوری که انگار مغزش را شستشو دادند.
عالیه غانم، مادر اسامه بن لادن از یک چیز کاملا مطمئن است؛ این که پسرش او را خیلی دوست داشت. او در دیدار با همکاران روزنامه “گاردین” چاپ لندن می‌گوید: «زندگی برایم دشوار می‌گذشت چرا که پسرم از من دور بود.»
رهبر شبکه القاعده و عامل اصلی حملات یازدهم سپتامبر، نخستین پسر عالیه غانم بوده است. بن لادن در ماه مه ۲۰۱۱ با عملیات کماندویی آمریکا در مخفیگاهش در پاکستان کشته و جسدش به دریا انداخته شد.
مادر اسامه می‌گوید او خجالتی و کمرو بود اما ذهن‌اش خوب کار می‌کرد و در ۲۰ سالگی شخصیت محکمی پیدا کرده بود.
عالیه غانم ۷۵ ساله است. با احتساب سن بن لادن می‌توان دریافت که در ۱۴ سالگی مادر شده است. او برای خبرنگاران گاردین تعریف کرده که پسرش در دانشگاه جده افراطی شد: «آدم‌های این دانشگاه او را عوض کردند. اصلا پسرم آدم دیگری شد. انگار او را شستشوی مغزی داده باشند.»
خبرنگاران گاردین از مادر بن لادن پرسیده‌اند هیچ انتظار داشت که پسر ارشدش یک تروریست شود؟ عالیه غانم گفته که هرگز چنین چیزی را هضم نکرد: «همه ما به شدت ناراحت بودیم. درک نمی‌کردیم که چرا به همه چیز پشت پا زد.»
بن لادن برای آخرین مرتبه خانواده‌اش را در سال ۱۹۹۹ در افغانستان ملاقات کرد.
احمد، برادر ناتنی بن‌لادن نیز که در مصاحبه با گاردین حضور داشته به خبرنگاران گفته است: «۱۷ سال از آن حملات گذشته اما مادر اسامه هنوز واقعیت اعمال فرزندش را انکار می‌کند.»
احمد می‌گوید: «عالیه چنان پسرش را می‌پرستد که هیچ تقصیری را متوجه او نمی‌داند بلکه سایرین را سرزنش می‌کند… او فقط بخش‌های خوب فرزندش را دیده و هیچ درکی از شخصیت جهادی او ندارد.»
حسن بن لادن، برادر دیگر اسامه نیز که در هنگام مصاحبه به همراه احمد حضور داشته از حمزه، پسر بن لادن خواست تا دنباله روی پدرش نباشد.
به گزارش دیلی تلگراف، حمزه ۲۹ ساله عمدتا به عنوان یک جانشین احتمالی ایمن الظواهری، رهبر مصری‌الاصل فعلی القاعده که بعد از کشته شدن بن‌لادن در حمله نیروهای ویژه آمریکا در سال ۲۰۱۱ در پاکستان جانشین اسامه بن‌لادن شد، تلقی می‌شود.
مقام‌های غربی به دیلی تلگراف گفتند: حمزه بن‌لادن بعد از آنکه وعده داد انتقام پدرش را خواهد گرفت مسئول یک گروه از شبه‌نظامیان آموزش دیده این سازمان تروریستی در افغانستان شد.
حمزه در نامه‌ای به مادرش که در رسانه‌ها افشا شد،‌ گفت، پسر ۱۲ ساله او “شهید” شده است که نشان می‌دهد او در حمله هوایی یا در درگیری جان خود را از دست داده است.
حسن بن‌لادن، با اشاره به اسامه بن‌لادن گفت: ما فکر می‌کردیم دیگر همه با این موضوع کنار آمدند.
او ادامه داد: اما بعدا فهمیدم حمزه گفته من می‌خواهم انتقام پدرم را بگیرم. اگر حمزه همین الان جلوی من بود به او می‌گفتم کاش خدا تو را هدایت کند. درباره کاری که انجام می‌دهی خوب فکر کن. کارهای پدرت را دوباره تکرار نکن. شما دارید از قسمت وحشتناک روحتان پیروی می‌کنید.
به گزارش دویچه‌وله، پس از حملات یازدهم سپتامبر با ۳۰۰۰ قربانی، خانواده بن‌لادن مورد بازجویی قرار گرفتند و مدتی طولانی بازداشت خانگی شدند. در گزارش گاردین آمده که بن‌لادن در بخش‌هایی از عربستان هنوز محبوبیت دارد اما دشوار بتوان میزان این محبوبیت را تخمین زد.
بیوه بن لادن و فرزندان او نیز در جده زندگی می‌کنند. حمزه، بزرگ‌ترین پسر اسامه ظاهرا می‌خواهد جا پای پدر بگذارد. آمریکا از حمزه به عنوان یک تروریست بین‌المللی یاد می‌کند و گمان می‌برد که او در افغانستان باشد.
احمد، عموی ناتنی حمزه می‌گوید: «اگر از دستم بر می‌آمد، جلویش را می‌گرفتم که به راه پدرش نرود.»
فامیل بن‌لادن هنوز جزو ثروتمندترین خانواده‌های عربستان و قشر ممتاز اجتماع هستند. مصاحبه همکاران گاردین با مادر بن لادن در ماه ژوئن در جده انجام شده و یک مامور دولتی نیز در محل گفت‌وگو حضور داشته اما دخالتی نکرده است.
خبرنگاران گاردین می‌نویسند ظاهرا دولت ریاض امیدوار است این قبیل گفت‌وگوها نشان دهند که مسئولیتی در قبال حملات یازدهم سپتامبر متوجه آنها نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۰ مرداد، ۱۳۹۷ ۸:۱۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *