هاشمی رفسنجانی: شیرینی زندگی به تحمل همین فشارهاست!

مسیح مهاجری از یاران و افراد نزدیک به مرحوم هاشمی رفسنجانی در ادوار مختلف، در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی خاطره ای از روزهای سخت آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید:
آقای هاشمی رفسنجانی در میان افرادی که برای نجات دادن ایران از چنگال استعمار و استبداد و تامین استقلال و آزادی این کشور تلاش کردند از برجسته‌ترین هاست. جایگاه او در این عرصه چنان است که امام خمینی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی حیات او را با حیات نهضت اسلامی یکسان دانسته و درباره او گفته است: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
… روزی درحالی که نامهربانی‌ها و فشارها به اوج رسیده بود از او پرسیدم این روزها که توپخانه مخالفان و بدخواهان علیه شما بسیار سنگین است، در چه حالی هستید؟ خندید و گفت: شیرینی زندگی به همین است. تحمل همین فشارهاست که به زندگی معنی می‌دهد.
همان روز گفتگوی دو نفره ما تا اذان ظهر طول کشید و هاشمی رفسنجانی در اطاق مطالعه خود به نماز ایستاد. در آن نماز چنان آرامش و طمانینه‌ای در او یافتم که از انسانی که آماج چنان هجمه‌های سنگین است، باور نکردنی بود.
تجربه شخصی من در چند دهه معاشرت با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این نکته را برایم قطعی ساخته که ویژگی‌های کم نظیر ایشان از قبیل مدارا با مخالفان و معاندان، ایستادگی بر سر حقوق مردم، بردباری، آزادمنشی، منزه بودن از خودستائی و خود بزرگ بینی، پرهیز از برخوردهای تصنعی، مردم دوستی و صبر و ایثار و گذشت، ناشی از تدین بود. او در بسیاری موارد حاضر شد از همه چیز خود بگذرد تا به منافع ملی لطمه‌ای وارد نشود. بارها از او پرسیدم چرا به جای تحمل ناملایمات و صبری که همراه با استخوان در گلو و خار در چشم است کاری نمی‌کنید؟ در جواب می‌گفت: هر اقدامی ممکن است به ایجاد مشکلاتی برای کشور و ضربه وارد شدن به انسجام ملت منجر شود و من ترجیح می‌دهم همه چیز را تحمل کنم تا به کشور و نظام آسیبی وارد نشود.
این روح بلند را در کمتر انسانی می‌توان یافت.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱۶ دی، ۱۳۹۷ ۹:۱۳ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *