وقتی شهید ستاری به توانایی یک سرباز اعتماد کرد؛ ساخت خوردروی شمس 14!

ضرورت خودکفایی و توانمندی در تولید ساخت داخل، همواره یکی از دغدغه‌های سرلشگر شهید منصور ستاری بود. بر همین اساس ایشان ساخت خودرو را یکی از زمینه‌های بروز این توانمندی می‌دانستند. سرهنگ نصرت‌الله پناهی از همرزمان شهید ستاری درباره ساخت خودروی «شمس 14» خاطرات جالب توجهی دارد:
«تیمسار ستاری در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بودند. به نظر می رسید ایشان می‌خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور که حدود سی سال است خودرو تولید میکنند، ثابت کنند که در این کشور می شود خودرو تولید کرد و هر سال هم مدل آن را عوض کرد. تا از این طریق کشور را از وابستگی به خودروهای خارجی بی نیاز کرد.
تیمسار با این اهداف، فرمانده آمادگاه تعمیر و نگهداری خودرو در نیروی هوایی را ملزم به طراحی و ساخت اتومبیل کردند. پس از چندی به ایشان اطلاع داده شد به علت نبود امکانات لازم، ساخت خودرو امکان پذیر نیست.
به تازگی سربازی به آمادگاه نوسازی فرماندهی لجستکی آمده بود به نام «رضا میکائیلی». او در طرح‌های صنعتی دارای ابتکاراتی بود و چندین طرح برای ساخت خودرو تهیه کرده بود.
من که از علاقه تیمسار به ساخت خودرو اطلاع داشتم، طرح‌های میکائیلی را به دفتر ایشان بردم. تیمسار پس از دیدن آنها بسیار خرسند شدند و بلافاصله برای دیدن آن سرباز به کارگاه آمدند. تیمسار، مقداری با میکائیلی صحبت کردند و همان جا با گچ روی زمین طرحی را کشیدند و نظرات خود را درباره ساخت خودرو به او اطلاع دادند. همان روز پروفیل لازم خریداری شد و کار ساخت شاسی آغاز گردید. فردا صبح که تیمسار به کارگاه آمدند، شاسی آماده شده بود. بسیار خوشحال شدند و به یک قسمت آن اشاره کردند و گفتند:
– این مقدار، زیادی است. باید اصلاح شود.
با راهنمایی تیمسار، تغییرات انجام گرفت و چند روز بعد، موتوری که برای شاسی در نظر گرفته شده بود، روی آن نصب و به تدریج اکسل‌های جلو و عقب، و چرخ‌ها آماده شد. صندلی هم به آن افزوده شد. در این زمان که مصادف با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوایی در دانشگاه هوایی بود، تیمسار دستور دادند، خودرو با همان وضعیت در نمایشگاه شرکت داده شود.
هنگامی‌که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از نمایشگاه بازدید می‌کردند، از نمایشگاه بازدید می‌کردن تیمسار ماشین را به ایشان نشان دادند و قول دادند که سال آینده این ماشین به بهره برداری برسد.
در مراحل ساخت، مدیر عامل پارس خودرو به دعوت تیمسار به کارگاه آمد و از بازدید کرد. ایشان گفت: موتور ماشین ضعیف است و چند روز بعد یک موتور رنو-5 به ما هدیه کرد.
بر مبنای موتور جدید، مقداری تغییرات بر روی شاسی و اتاق خودرو انجام گرفت.
تیمسار هر روز به ما سر می‌زدند و اصرار داشتند، ماشین تا ۱۹ بهمن مصادف با روز نیروی هوایی آماده شود. روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۷۳ به کارگاه آمدند و از ساعت ۵ عصر تا ۱۱ شب پیش ما ماندند. فردا از کیش زنگ زدند و گفتند: بگویید همه بچه ها بمانند، من می‌آیم.
ما همگی تا ساعت یازده شب منتظر آمدن تیمسار ماندیم و چون خبری نشد، به منزل رفتیم. صبح جمعه خبر ناگوار شهادت تیمسار ستاری از رادیو پخش شد. شنیدن این حمله برای من بسیار سخت و کشنده بود. بی اختیار در فراق ایشان اشک ریختم و از خدا خواستم بتوانم به آرزویشان جامه عمل بپوشانم. پس از شهادتشان کار را با توجه به علاقه و دلبستگی که بچه‌ها به تیمسار داشتند، ادامه دادیم. اگرچه بی حضور ایشان، کار بسیار سخت بود. ولى طبق قولی که داده بودیم با الهام از روح بزرگ آن شهید، ماشین را برای ۱۹ بهمن 73 آماده کردیم و به نام خودرو «شمس- ۱۴» نامگذاری کردیم.
شمس 14 مخفف شهید منصور ستاری ش«شهید»، م«منصور»و س«ستاری» و 14، آخرین روزی است که تیمسار از خودرو بازدید کردند.»

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهید منصور ستاری

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۳۰ مهر، ۱۳۹۶ ۱۱:۵۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *