پاسخ سفیر شوروی به این سوال رفیق دوست چه بود: « چرا شما صدام را به جان ما انداختید؟»

محسن رفیق دوست اولین وزیر سپاه در کابینه میرحسین موسوی در کتاب خاطراتش می نویسد: زمانی که گورباچف در شوروی بر سر کار آمد، اولین سفیری که به ایران فرستاده بود از وزارت امور خارجه درخواست کرد که می خواهد با وزیر سپاه ملاقات کند. این سفیر، بر عکس سفیر قبلی، گوردنیوف، جوان بود. این سفیر وقتی آمد، گفت: «من،به عنوان سفیر شوروی، برای ملاقات با وزیر سپاه نیامده ام. من یکی از افراد گلاسنوست و پرستریکای گورباچف (1) هستم و آمده ام با یک انقلابی ایرانی ملاقات کنم و بیشتر حرف هایم حول محور انقلاب است نه روابط دیپلماتیک.»
من اول سر صحبت را باز کردم و پرسیدم که چرا شما صدام را به جان ما انداختید؟ بعد هم گفتم که ژیکوف، رئیس جمهور بلغارستان، همان موقع به من گفت که شما از قصد حمله عراق به کشور ما اطلاع داشتید؛ شما تا پایان جنگ هم مرتب از عراق پشتیبانی کردید و اسلحه و مهمات به آنها دادید، در حالی که صدام یک آمریکایی بود.
سفیر گفت: «شما با انقلابتان دو کار کردید: یکی اینکه هیمنه آمریکا را شکستید و حکم ژاندارم منطقه را مثل یک پر کاغذ پاره کردید و دور ریختید؛ دوم اینکه شعار ما را از ما گرفتید؛ چون در دنیای کمونیسم ما، نزدیک به هفتاد سال، نیمی یا بیشتر جمعیت دنیا را با این شعار، که دین افیون توده هاست، به خودمان جلب کرده بودیم، یک مرتبه زیر گوشمان انقلابی پیروز شد که موتور محرک توده های آن دین بود؛ آن هم در همسایگی کشوری که نزدیک به یک سوم جمعیت آن مسلمان است.» لذا طبیعی بود که حکومت شوروی با ما مخالف باشد.

پینوشت:
1- گلاسنوست و پرستریکا دو واژه روسی به معنی «باز بودن» و «دوباره سازی» است.
میخاییل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، در سال1364، پس از رسیدن به رهبری حزب کمونیست شوروی، راه اصلاحات سیاسی را در پیش گرفت. این اصلاحات، سرانجام، در سال 1370، به فروپاشی حکومت کمونیستی انجامید و جمهوری های شوروی به استقلال رسیدند.

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۱۴ آذر، ۱۳۹۸ ۹:۵۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *