چرا امام خمینی گوشت یخ‌زده را حرام اعلام کرده بود؟

مهر نوشت: شایعه ای در فضای مجازی در حال انتشار است که عده ای حکم امام خمینی (ره) را در مقابل سهمیه بندی فروش گوشت یخ زده توسط دولت قرار داده و از این مقایسه در حال بهره برداری سیاسی هستند.
در روزنامه کیهان دوازدهم اسفند ۱۳۵۷ هم متن فتوای امام مبنی بر حرام اعلام شدن مصرف گوشت یخ‌زده به چشم می‌خورد. اما ماجرا از چه قرار بود؟
امام خمینی (ره) در نامه‌ای خطاب به نخست وزیر وقت، با پیشنهاد استفاده از این نوع گوشت‌ها در مسائل کشاورزی و کود مخالفت کرده و خواستار جمع آوری گوشت های یخ زده شده بودند. اما دلیل حرام اعلام کردن گوشت یخ‌زده در آن سال ها از نظر امام عدم ذبح شرعی گاو و گوسفند بود.
استرالیا، رژیم‌صهیونیستی، نیوزیلند، ترکیه، بلغارستان و آلمان‌غربی در آن زمان از صادرکنندگان گوشت یخ‌زده به ایران بودند. ذبح غیر شرعی و عدم رعایت موارد بهداشتی دلیل صدور این حکم از طرف بنیانگذار جمهوری اسلامی بود.

پ.ن:
متن کامل فتوای امام خمینی در صحیفه (ج 6، ص 280) به این شرح است:

پاسخ امام خمینی حکم ممنوعیت مصرف گوشت های یخ زده به آقای مهدی بازرگان
‏حکم‏
‏‏زمان: 11 اسفند 1357 / 3 ربیع الثانی 1399 ‏
‏‏مکان: قم ‏
‏‏موضوع: خودداری از مصرف گوشتهای یخزدۀ خارجی ‏
‏‏مخاطب: بازرگان، مهدی ‏
‏‏بسمه تعالی ‏
‏جناب آقای نخست وزیر ـ ایّده الله تعالی ‏
‏لازم است جنابعالی به مقامات مربوطه دستور دهید از ورود گوشتهای یخزده و‏‎ ‎‏مصرف کردن آنها بشدت جلوگیری شود و آنچه از این نوع گوشتها موجود است از بین‏‎ ‎‏برود؛ زیرا آنها نجس و حرام است، و مردم نیز حق استفاده از آنها را به عنوان خوراک‏‎ ‎‏ندارند و می توانند به مصرف کشاورزی مانند کود زمین برسانند.‏
‏‏روح الله الموسوی الخمینی ‏

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۹ آذر، ۱۳۹۷ ۹:۱۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *