چرا شهید مهدی عراقی از فدائیان اسلام جدا شد؟

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی امیر عراقی فرزند ارشد شهید عراقی با روزنامه قانون است:

از نحوه آشنایی شهید عراقی با نواب صفوی و فداییان اسلام اطلاع دارید؟

از اولین دیدار ایشان که منجر به آشنایی با نواب صفوی شد، اطلاع دقیقی ندارم. مرحوم نواب‌صفوی در همان محله‌های جنوب شهر سکونت داشتند و یارگیری خود را نیز از آن مناطق آغاز کردند. به‌دلیل روحیه مذهبی شهید عراقی، وی به تشکیلات فداییان گرویدند. مرحوم نواب صفوی از پدر بنده بزرگتر بودند. شهید عراقی به دلیل روحیه ای که داشتند، به طرف افراد جذاب جلب می‌شدند و به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی، بسیار زود به راس تشکیلات فداییان اسلام راه یافتند.
پیش از ورود به فداییان اسلام، پدر در مبارزات پیرامون بحث بهاییت در مدرسه شرکت داشتنداین عضویت پدر تا سال 1332، ادامه داشت. پیش از کودتا، افرادی همچون پدرم و مرحوم رفیعی، از تشکیلات فداییان اسلام جدا شدند.

علت جدایی پدرتان از فداییان اسلام چه بود؟ضصوو

به نحوه برخورد شهید واحدی (نفر دوم فداییان اسلام) برمی‌گردد. عملکرد مرحوم واحدی با روحیه شهید عراقی همخوانی نداشت. از آن گذشته، ترور حسین فاطمی نیز یکی از عوامل خروج پدر از فداییان اسلام بود. پیش از کودتای 28 مرداد، رابطه پدر با فداییان اسلام قطع شد و دوسال بعد نیز مجتبی نواب صفوی به شهادت رسید. پس از شهادت نواب صفوی، روند زندگی پدر به کلی تغییر کرد، ایشان ازدواج کردند و تشکیل خانواده دادند.

منبع: روزنامه قانون، شماره 1055، چهارشنبه 1396/8/3

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۴ آبان، ۱۳۹۶ ۴:۲۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات تاریخ معاصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *