گزارش به هاشمی از تصمیم شورای امنیت برای حصر آیت الله منتظری/ مشاجره لفظی بین آیت الله یزدی و آیت الله امینی

روزنوشتهای آیت الله هاشمی رفسنجانی، 29 آذر 1376

در جلسه شورای مجمع تشخیص مصلحت نظام، چند عنوان دیگر هم تصویب شد. بر سر عنوان روحانیت، بحث زیادی شد. جمعی معتقد بودند که بهتر است، رهبری دخالتی در شئون روحانیت و اقدامی از تعیین سیاست‌های کلی آن نکنند و بر سر آن مشاجره‌ای هم بین آقای [محمد] یزدی و آقای [ابراهیم] امینی- با توجه به حوادث اخیر حوزه علمیه قم- به وجود آمد که خوب نبود.
عصر آقای فلاح، معاون ویژه [وزارت] اطلاعات، همراه پدر و برادرش آمدند. پدرش وضع کشاورزی و مسائل ابرقوی یزد را گفت و تعدادی از آثار تألیفی خودش را آورد که زیاد است؛ بیشتر درباره احکام و عبادات و اخلاقیات مورد نیاز عامه و گزارشی از وضع قم و جامعه در رابطه با مسائل اخیر داد.
سپس آقای [علی] فلاحیان آمد. گفت، بناست نماینده رهبری در بنیاد مسکن بشود؛ با پیشنهاد آقای [سیدهاشم] رسولی [محلاتی، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی] که دیگر نمی‌خواهد در آن سمت بماند. از آینده وضع اقتصادی ‌کشور با توجه به سیاست‌ها و مدیریت دولت جدید اظهار نگرانی کرد و در مورد خطر بحث‌های جدید درباره ولایت فقیه و شکسته شدن حرمت ولایت فقیه و راه‌های احتمالی جلوگیری از مشکلات آینده مذاکره کرد.
شب در دفتر آقای خاتمی، در جلسه سران قوا شرکت کردم. قرار شده جلسات، با حضور من، به‌صورت ماهانه باشد. وضع دکورها و فرش‌ها و… در دفتر [رئیس‌جمهور]، به همان صورت زمان مسئولیت من مانده است. شام هم مثل همان زمان است.
درباره صحبت وعده داده شده آقای خاتمی با مردم آمریکا، حرف‌ زدیم. معلوم شد، می‌خواهد از طریق [شبکه تلویزیونی] سی‌ان ان، انتقادات وارده بر سیاست دولت آمریکا را بگوید. درباره بازداشت دکتر [ابراهیم] یزدی، [دبیرکل نهضت آزادی] صحبت شد؛ آقای خاتمی مخالف است. گویا به اتهام اهانت به رهبری بازداشت شده. آقای خاتمی پیشنهاد داشت که با قید ضمانت تا زمان محاکمه آزاد شود. می‌گفت، چرا بدون مشورت و آن هم در همان روز مصاحبه ایشان بازداشت شده است؟
در مورد آیت‌الله [حسینعلی] منتظری گفتند، شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده، فعلاً محدود [= حصر خانگی] باشند و قرار است که تا یک ماه دیگر، کمیسیون کارشناسی، پیشنهاد وضع آینده را بدهد. درباره سفر من به عربستان سعودی و نقش من در تشکیل اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی صحبت شد. دیشب و امروز و امشب باران داریم.

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۳۰ آذر، ۱۳۹۹ ۸:۰۰ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *