گوشه ای از تاثیر انقلاب اسلامی ایران در افغانستان؛ “اگر امام خمینی رئیس جمهور شود از او عدول می کنیم”

آنچه میخوانید بخشی از گفتگوی محمد ابراهیم شریعتی افغانستانی از اصحاب فرهنگ و صاحب انتشارات عرفان و دارای تالیفات متعدد با روزنامه جوان است:

از بدو آغاز نهضت امام خمینی در ایران، رویکرد مردم افغانستان نسبت به این پدیده چگونه بود؟ این مسئله کمتر بررسی شده است.

نمونه زنده اش، خود من هستم که بیشترین کتابهای حضرت امام خمینی را، در افغانستان در میان اهل سنت فروخته ام!…

جالب است…

در جلال آباد، قندهار و… بیشتر کتابهای امام خمینی را که از ایران تهیه کردم و به افغانستان بردم، در این نقاط فروختم و نه در میان شیعه هایی که در قسمتهای مرکزی افغانستان یا در کابل یا شمال و غرب افغانستان سکونت دارند. واقعیت این است که مردم افغانستان با این پدیده بسیار خوب برخورد کردند وبرایشان بسیار خوشایند بود.

چرا؟

چون مسلمان هستند و فکر میکردند اسلام به عنوان یک مکتب آزادیبخش، میتواند حکومت تشکیل بدهد و انسانها را به رفاه و آسایش مادی و معنوی برساند و خود مردم افغانستان هم بلافاصله انقلاب کردند. ایستادگی ای که مردم افغانستان در برابر روسها کردند، متأثر از انقلاب ایران بود. اندیشه هایی که از ایران به سمت افغانستان می آمد و ارتباطهایی که مردان مجاهد آن زمان افغانستان با مردان مجاهد ایران داشتند، باعث شد آنها در مقابل روسها ایستادگی و مجاهدت کنند و نیروهای روس را شکست بدهند. هنگامی که در سال 1357 امام خمینی به ایران آمدند، ما در افغانستان جشن گرفتیم و بسیار خوشحال شدیم.

در آن دوره، شما خودتان در کجا بودید و چه به یاد دارید؟

من در مدرسه علمیه غزنی درس میخواندم. جالب است ما تمام اخبار ایران را از طریق رادیو بی.‌بی.‌سی گوش میدادیم و این رادیو برای ما بسیار مهم شده بود، چون میخواستیم بدانیم در تهران، تبریز، آبادان و جاهای دیگر چه اتفاقاتی افتاده است؟ در هر جای ایران، هر اتفاقی که میافتاد، میشنیدیم و تحلیل میکردیم.
یکی از تحلیلهای جالبی که در مدرسه علمیه ما در اوایل انقلاب ایران مطرح بود، اولین ریاست جمهوری ایران پس از انقلاب بود. تحلیلهای بسیار جالب و متفاوتی بود، از جمله اینکه میگفتند: خود امام خمینی هم میخواهند کاندیدای ریاست جمهوری شوند و جالب این است که ما و عده دیگری میگفتیم اگر ایشان کاندیدای ریاست جمهوری شوند، ما از تقلید ایشان عدول میکنیم!

چرا؟

امام خمینی را بسیار بالاتر از این شئون میدانستیم. وجهه معنوی مجتهدی که انسان از او تقلید میکند، نباید منحصر به ایران باشد و به همین دلیل بود که عدهای جداً میگفتند اگر ایشان رئیسجمهور شوند، ما از ایشان عدول و از مجتهد دیگری تقلید میکنیم! این خاطرهای است که نزدیک به چهار دهه از آنمیگذرد و همچنان به یادم مانده است.

منبع: جوان آنلاین

تاریخ درج مطلب: یکشنبه، ۱ مرداد، ۱۳۹۶ ۹:۴۴ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *