اعتراف انتخاباتی رئیس سابق «اف.بی.آی»

دنیای اقتصاد نوشت: جیمز کومی، رئیس سابق اف.‌بی.‌آی اعتراف کرد که هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها می‌توانست پیروز انتخابات سال ۲۰۱۶ باشد؛ اگر او تحقیقات جدید از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را مطرح نمی‌کرد. درواقع این موضوع موجب کمک ناخواسته پلیس فدرال به پیروزی ترامپ در انتخابات شده است.
رئیس سابق اف‌بی‌آی بر این باور است که هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها می‌توانسته پیروز انتخابات سال ۲۰۱۶ باشد اگر او تحقیقات جدید از ایمیل‌های هیلاری کلینتون را مطرح نمی‌کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس سابق اف‌بی‌آی که از سوی ترامپ به‌طور ناگهانی از سمت خود اخراج شد، در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که اتهامات تحقیق در مورد ایمیل‌های هیلاری کلینتون را مطرح نخواهد کرد اما در یک حرکت بحث‌برانگیز در حالی که اندک زمانی به انتخابات مانده بود در کنگره گفت که اف‌بی‌آی تحقیقات جدیدی را از باقی ایمیل‌های هیلاری کلینتون آغاز خواهد کرد. این درحالی است که در ماه نوامبر کومی قانون‌گذاران را مطلع کرد که سایر ایمیل‌هلای هیلاری کلینتون ارتباطی به فعالیت‌های سیاسی او نداشته است. در ویدئویی که شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز منتشر کرد، جورج استفانوپولوس، مشاور سابق بیل کلینتون و روزنامه‌نگار و دموکرات آمریکایی از انگیزه جیمز کومی در باب اطلاعاتی که در کنگره مطرح کرد می‌پرسد.

استفانوپولوس می‌پرسد: آیا این اطلاعات را به‌خاطر این مطرح نکردید که می‌دانستید هیلاری کلینتون در آستانه پیروزی در انتخابات قرار دارد؟ این درحالی است که حتی عنوان شد هیلاری کلینتون به‌عنوان یک نامزد غیرقانونی مطرح شود تا زمینه پیروزی ترامپ فراهم شود؟

کومی در پاسخ به این پرسش گفت: باید همین باشد. من دقیقا به یاد نمی‌آورم که چرا این‌گونه شد اما باید همین باشد. من در دنیایی قرار داشتم که هیلاری کلینتون در مرتبه‌ای قرار داشت که می‌توانست دونالد ترامپ را شکست دهد. مطمئنم که این می‌تواند به‌عنوان یکی از عوامل مطرح شود. من دقیق یادم نمی‌آید که نامه‌ای را امضا کرده باشم که در آن هیلاری کلینتون به‌عنوان یک نامزد غیرقانونی مطرح شده باشد اما این مساله عنوان شده بود. کومی می‌افزاید: هیلاری کلینتون نزدیک انتخابات از دونالد ترامپ بسیار پیش بود اما شائبه‌ای که مطرح شد، این تئوری را جا انداخت که اگر او پیروز انتخابات شود، رئیس‌جمهور غیرقانونی خواهد بود.

جیمز کومی در کتابی که اخیرا منتشر کرده، به این موضوع هم اشاره کرده است که وی مطمئن بوده هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور بعدی این کشور خواهد بود. اخیرا با انتشار این کتاب جدل‌های بین رئیس سابق اف‌بی‌آی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش پیدا کرده است. ترامپ وی را یک «قالتاق» خوانده است. آمارهای گوگل نشان می‌دهد با توییت ترامپ در مورد قالتاق بودن کومی، میزان جست‌وجوی کلمه قالتاق افزایش یافته است.

جیمز کومی مدیر سابق اف‌بی‌آی نیز در واکنش به سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برکناری «اندرو مک کیب» معاون سابق اف‌بی‌آی، گفت که مردم آمریکا می‌توانند تشخیص دهند چه کسی شرافتمند است. کومی در توییتر خود نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، مردم آمریکا خیلی زود داستان من را خواهند شنید و آنها می‌توانند تشخیص دهند چه کسی شرافتمند است و چه کسی شرافتمند نیست.» کتاب خاطرات جیمز کومی قرار است با نام «وفاداری سطح بالاتر: حقیقت، دروغ‌ها و رهبری» ۱۷ آوریل منتشر شود. جیمز کومی سال گذشته با دستور ترامپ، برکنار شد. ترامپ ساعاتی پس از اخراج مک‌کیب، در پیامی توییتری نوشت: «امروز، روز عالی برای دموکراسی است.» رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «جیمز کومی» مقدس‌نما رئیس او بود و کاری کرد که او معصوم جلوه کند. او از همه دروغ‌ها و فسادها در بالاترین سطوح اف‌بی‌آی مطلع بود. طبق این گزارش، اندرو مک کیب، معاون اف‌بی‌آی، روز گذشته با حکم «جف سشنز» وزیر دادگستری اخراج شد. مک کیب دو روز دیگر بازنشسته می‌شد. مک کیب بارها از سوی ترامپ تحت انتقاد قرار گرفته بود. او مسوول بررسی پرونده «هیلاری کلینتون» و نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بود. از سوی دیگر، مک کیب با اعتراض به حکم برکناری خود، گفته است به دلیل اینکه شاهد وقایع پس از اخراج جیمز کومی رئیس پیشین اف‌بی‌آی بوده، اخراج شده‌ است. ناظران سیاسی، این اخراج را همراه با قصد و غرض‌های جناحی و شخصی دانسته‌اند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 4305، دوشنبه 1397/1/27

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۲۷ فروردین، ۱۳۹۷ ۷:۳۵ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *