امام خمینی چه کتابی را سفارش داد؟

حمید قزوینی، نویسنده و محقق تاریخی به مناسبت هفته کتاب به مرور خاطره ای از امام خمینی در زمینه کتاب مورد تمایل ایشان برای مطالعه در زندان پرداخته و می نویسد: در بررسی زندگی بزرگان و چهره‌های سرشناس، همواره نیم نگاهی هم به علائق فکری و فرهنگی آنان هست. اینکه مثلاً چه کتاب‌هایی می‌خواندند.
هفته کتاب فرصتی است تا ضمن اشاره به اهمیت کتاب و زوایای مرتبط با آن، رویکرد اینگونه چهره‌ها در مطالعه نیز مورد توجه قرار گیرد.
امام خمینی از جمله این افراد است. او عالمی برجسته و رهبر یکی از انقلاب‌های بزرگ دنیا بود که خود دستی در تالیف و تحیقیق داشت اما شاید خیلی‌ها ندانند که هنگام بازداشت در سال ۱۳۴۲ خواسته بود تا کتاب «تاریخ مشروطیت» نوشته «احمد کسروی» را برایش به زندان ببرند.
امام خمینی در نامه‌ای که به دوست دیرینه‌اش «آیت الله سید محمد صادق لواسانی» نوشته، با اشاره به برخی موضوعات تصریح می‌کند: «کتاب تاریخ‌‎ ‌‏مشروطیت سید احمد کسروی را برای من تهیه کنید و بفرستید.» ( صحیفه امام ج ۲۱ ص ۵۰۵)
تمایل یک روحانی و مرجع تقلید به دریافت و مطالعه کتابی مرتبط با تاریخ معاصر که از مهمترین آثار نوشته شده در این زمینه است و نویسنده آن از سوی بسیاری از علما و متدینین (از جمله امام خمینی) فردی منحرف و ضد دیدن به شمار می‌آمده حائز اهمیت است.
امام در یکی از جلسات تفسیر «سوره حمد» با انتقاد از برخی دیدگاه‌های کسروی علیه مذهب، او را آدمی تاریخ نویس، با اطلاعات تاریخی و قلم خوب معرفی می‌کند. (تفسیر سوره حمد ص 148 و 189)
همین دو نمونه نشان می‌دهد که امام با وجود مخالفت‌هایی که با کسروی داشته اما آثار او را خوانده و از این امر رویگردان نبوده است.

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۲۶ آبان، ۱۳۹۷ ۴:۰۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *