امام موسی صدر با موضوع حجاب چگونه برخورد می‌کرد؟

حمید قزوینی محقق و نویسنده تاریخ شفاهی در موضوع امام موسی صدر در یادداشتی نوشت: حجاب و چگونگی رعایت و ترویج آن، یکی از موضوعاتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد توجه نهادهای فرهنگی و اجتماعی و دستگاه‌های انتظامی و قضایی بوده است. درباره اینکه روش‌های به کار گرفته شده تا چه اندازه موفق بوده فعلاً بحثی نیست اما مایلم به نمونه‌ای از روش امام موسی صدر اشاره کنم که خانم دکتر«مها ابوخلیل» برایم تعریف کرد.
او از فعالان فرهنگی و دانش آموخته رشته ارتباطات و استاد دانشگاه و از مسئولان موسسات امام موسی صدر در لبنان است که سابقه همکاری با گروه‌های مقاومت را هم دارد.
یکبار از او درباره نحوه مواجهه امام موسی صدر با زنان پرسیدم. گفت: «امام موسی صدر برای رشد و اصلاح جامعه انسانی تفاوتی میان زن و مرد قائل نبود. همه را مانند هم می‌دید. از ظرفیت مردان و زنان در کنار هم بهره می‌برد. به همین دلیل با موانع و مشکلاتی هم مواجه بود. چون جامعه مردسالار حاضر نبود به زنان فرصت نقش آفرینی بدهد. و این امام موسی صدر بود که به عنوان یک روحانی موانع را برداشت. آن روزها ما با خانم رباب صدر همکاری داشتیم و در برخی جلسات، امام را از نزدیک می‌دیدیم و شاهد بودیم که تا چه اندازه بر ضرورت حضور اجتماعی و مسئولیت پذیر زنان تاکید دارند.»
پرسیدم امام موسی صدر در ترویج حجاب چه روشی داشت؟ پاسخ داد: «من یادم نیست که ایشان مستقیماً تذکری داده باشند یا زنان بی‌حجاب را طرد کنند. اصلاً این وضعیت را مانع فعالیت و همکاری نمی دیدند. در عوض همیشه از ضرورت مشارکت زنان برای اصلاح جامعه و رفع تبعیض و محرومیت‌ سخن می‌گفتند و تلاش می‌کردند جهت درست را به ما نشان بدهند. همین و بس.
جالب این است که پس از مدتی نظام فکری و فرهنگی ما بدون آنکه خودمان متوجه بشویم تغییر کرد. یعنی رفته رفته آنقدر مسئولیت‌پذیر شدیم که از فرهنگ قبلی فاصله گرفتیم. اساساً الگوهای ذهنی و رفتاری ما متحول شد و همه به اختیار و بدون آنکه کسی مستقیما چیزی به ما بگوید محجبه شدیم.»
در این زمینه خاطرات دیگری هم هست که در فرصت دیگری به آن‌ها اشاره خواهم کرد.

منبع: کانال تلگرام حمید قزوینی

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۱۴ بهمن، ۱۳۹۶ ۵:۴۲ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *