امام موسی صدر به روایت مرحوم سید ابوالقاسم شجاعی؛ «او هیچ کس را طرد نمی کرد»

مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید قاسم شجاعی از وعاظ سر‌شناس کشور در گفتگویی که در گذشته با موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر داشته از آشنایی با ایشان و فعالیتهای آقای صدر در لبنان گفته؛

به گزارش خاطره نگاری به نقل از موسسه امام موسی صدر، مرحوم شجاعی دربارۀ فعالیت‌های امام صدر در لبنان گفت: آقا موسی زندگی شیعیان را در همۀ زمینه‌ها تغییر داد و بیشتر از هرچیز به حل مشکلات معیشتی آنان اهمیت می‌داد.

وی در ادامه افزود: گزارش عملکرد ایشان کم و بیش به ایران می‌رسید و بسیاری از علما و مراجع هم کمک‌هایی را از طرق مختلف ارسال می‌کردند. حتی روحانیان و وعاظ هم در مساجد و مجالس مختلف ضمن سخنرانی، از مردم برای کمک به شیعیان لبنان کمک می‌خواستند.

سید قاسم شجاعی با اشاره به یکی از سفرهای امام صدر به ایران گفت: در این سفر ایشان جلسات مختلفی داشت و در یکی از آن‌ها که بسیاری از وعاظ حضور داشتند، خود من سخنرانی کردم و گزارشی از فعالیت‌های آقا موسی ارائه دادم و بر ضرورت کمک به شیعیان مظلوم لبنان تأکید کردم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید قاسم شجاعی با یادآوری خاطرۀ یکی از سفرهای خود به لبنان خاطرنشان کرد، در این سفر از نزدیک با تلاش‌های ایشان آشنا شدم و بازدیدهای مختلفی از مراکز آموزشی و خدماتی آنجا داشتم. یکی از بازدیدهای ما از مدرسۀ فنی و حرفه‌ای صور با مدیریت دکتر چمران بود که در حقیقت به دنبال تربیت نیروهای فنی برای آینده بودند.

در آن سفر هرجا که می‌رفتیم صحبت از آقا موسی بود و همه از او و فعالیت‌هایش به نیکی یاد می‌کردند. قد و قامت، لحن و ادبیات، برخورد گرم و نفوذ او در قلب مردم موقعیتی استثنایی به او بخشیده بود. آقا موسی با آنکه به مقام بالایی رسیده بود، با مردم ارتباط داشت و در خانه و دفترش به روی همه باز بود و شنوندۀ درد دل و غصه و اندوه آنان بود، او بدون تکبر در کمال رحمت با مردم رفتار می‌کرد.

وی در تشریح نحوۀ برخورد امام صدر با مردم گفت: او هیچ‌کس را طرد نمی‌کرد. اگر خانمی بی‌حجاب بود مانع ورود او نمی‌شد، نمی‌گفت بیرونش کنید. به گونه‌ای رفتار می‌کرد که‌‌ همان فرد پس از مدتی باحجاب می‌شد. اتفاقاً این رفتار در اسلام هم توصیه شده است ما قاعده‌ای داریم که می‌گوید گناهکار را نباید ملامت کرد، مثل پزشکی که مریض را ملامت نمی‌کند بلکه با محبت و با روی خوش او را مداوا می‌کند. واقعیت این است که رفتار آقا موسی با مردم طبیبانه بود.

سید قاسم شجاعی در خاطرۀ دیگری در خصوص اقدام امام موسی صدر دربارۀ ساخت حرم حضرت رقیه گفت: یادم هست یک شب همراه آقا موسی و جمعی از دوستان در منزل مرحوم کشمیری در کیفون بودیم و موضوع ساخت حرم حضرت رقیه مطرح شد که مرحوم شیخ نصرالله خلخالی هم قرار بود کمک کند. همانجا آقا موسی تأکید زیادی می‌کرد که بیاید و تا من هستم این کار را دنبال کنید و به نتیجه برسانید و خلاصه بنای ساخت حرم حضرت رقیه‌‌ همان شب به همت ایشان گذاشته شد و با پیگیر‌ی‌هایی که شد و کمک برخی از خیرین و بازاریان حرم حضرت رقیه بازسازی و ساخته شد.

تاریخ درج مطلب: سه شنبه، ۲۴ مهر، ۱۳۹۷ ۸:۰۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات مشاهیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *