با چند مهندس معروف ایران و جهان آشنا شوید؛ از مستربین تا عادل فردوسی پور

یکی از ویدئوهای قدیمی و آموزشی سیاساکتـی بود که در آن، راننده تاکسی به محض سوار کردن یک آدم اتوکشیده و عینکی، به او می گفت: «چاکر آقای مهندس و خانواده گرامی نیز هستیم»! عادت عجیبی است در کشور ما که به هر کس که سرو وضع مرتبی داشته باشد، مهندس می گوییم. شاید یک دلیلش این است که کشور ما در پرورش مهندس جزو چند کشور اول دنیاست و همه مهندس هستند، مگر خلافش ثابت شود. مهندسی یک‌جورهایی یعنی کاربردی کردن علوم پایه در زمینه های مختلف؛ هر چند یک مهندس عمران یا مکانیک باید در کشور ما انواع معادلات دیفرانسیل و مسائل سخت هیدرولیک، دینامیک و… را حل کند اما به خاطر ساختار آموزشی کشور آن چنان در زمینه های کاربردی و عملی، چیزی یاد نمی گیرد. طبق برخی قوانین نانوشته، سطح علمی دانشگاه های کشور هم از روی سخت تر بودن سوالات و تمرین های استادان معلوم می شود تا تربیت نیرویی خبره و عمل گرا برای بازار کار. در باب کاربردی نبودن دروس مهندسی، جذب بی رویه در این رشته ها و … گفتنی ها زیاد است. اما این روز جالب به مناسبت تولد دانشمند بزرگ ایرانی، «خواجه نصیرالدین طوسی» نام گذاری شده؛ یک آدم همه چیزدان که شاعر، فیلسوف، فقیه، ستاره شناس، پزشک و معمار بود و هم یک آتشفشان در ماه به نام اوست، هم یک ستاره و آن قدر وجهه بین المللی دارد که چند سال قبل روز تولدش، گوگل هم لوگویش را به احترام او تغییر داد. آدمی که به خاطر زندگی در دنیای ریاضی و هندسه، ذهنی مهندسی داشت که در شعر و حکمت و فلسفه هم به کارش می آمد. اصلاً همین را که مهندس‌جماعت در رشته ها و مشاغل دیگر، به ویژه حوزه علوم انسانی راحت ورود می کنند و موفق می شوند ربط می دهند به این که ذهن منطقی و منظم شان فعال است و خوب استدلال کردنِ گام به گام و دقیق را یاد گرفته اند. راستش در همین «زندگی سلام» خودمان هم کم مهندس نداریم. به بهانه این مناسبت رفتیم سراغ مصائب مهندس شدن در ایران و مهندس های معروف.

هر جا که نگاه بیندازید یک مهندس هست که در کاری غیرمرتبط با رشته تحصیلی اش موفق شده، در ادامه چند مهندس معروف را به شما معرفی می کنیم. مهندس معروف زیاد داریم اما برای تنوع آدم هایی از حرفه ها و اصناف مختلف را گلچین کرده ایم:

کی؟ علی دایی 
چی خونده؟ مهندسی متالورژی

یکی از معروف‌ترین چهره‎های رشته مهندسی، «علی دایی» 48 ساله است که در زمینه فوتبال افتخار آفرینی‌های جهانی دارد و در زمینه تجارت و کارآفرینی هم موفق و پیروز بوده است. او که دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی «متالورژی» است، عمده شهرتش را به خاطر رشته ورزشی و آمار گل زنی‌هایش در تیم ملی فوتبال کشورمان به دست آورده است. البته آن چیزی که بیشتر از همه اسم این فوتبالیست را ماندگار می‎کند، روحیه جوانمردانه و خیرخواهی های او برای مردم است.

کی؟ یکتا ناصر 
چی خونده؟ مهندسی محیط زیست

«یکتا ناصر» 39 ساله بازیگر سینما و تلویزیون است که به واسطه علاقه به بازیگری به چند دفتر سینمایی مراجعه و در تست انتخاب بازیگر شرکت کرد و در نهایت برای بازی در سریال «گل‌های کاغذی» انتخاب شد. پس از بازی در چند سریال دیگر، وارد دانشگاه شد و در رشته مهندسی محیط زیست مشغول به تحصیل شد اما همواره فعالیت اش متفاوت از رشته تحصیلی‌اش بوده است.

کی؟ رضا یزدانی
چی خونده؟ مهندسی چوب و کاغذ

«رضایزدانی» 44ساله، خواننده، نوازنده، آهنگ ساز و هنرپیشه اهل تهران است. او از نوجوانی موسیقی کار می‌کند. تخصّص او در نواختن گیتار به‌ویژه گیتار الکتریک است. یزدانی در رشته مهندسی چوب و کاغذ دانش آموخته شده است ولی متفاوت از رشته اش، آهنگ سازی و ترانه‎سرایی می‎کند، اشعار ترانه‌های انتخابی او به‌طور عمده درون‌مایه اجتماعی و نوستالژیک دارند.

کی؟ روان اتکینسون 
چی خونده؟ مهندسی برق و الکترونیک

«مستربین» از آن مهندس‎هایی است که همه دنیا می شناسندش و قطعا محبوبیت و معروفیت خود را به خاطر تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک به دست نیاورده، او هرچه دارد از قوه تخیل و طنزهای متفاوتش دارد، به قول معروف نان هنرش را می‌خورد! «روان اتکینسون» 63 ساله که با طنزهایش لبخند بر لب بیشتر مردم جهان آورده است، به عنوان یکی از پنجاه نفر در فهرست بامزه‌ترین کمدین‌های بریتانیا در مجله «آبزرور» است. او همچنین به عنوان یکی از پنجاه نقش برتر کمدی همه تاریخ در نظرسنجی میان افراد کمدین در سال ۲۰۰۵ انتخاب شده است.

کی؟ مصطفی مستور 
چی خونده؟ مهندسی عمران

نویسندگی از آن شغل‌هایی است که موفقیت در آن ارتباط چندانی به رشته تحصیلی ندارد؛ نویسنده‎های موفقِ ادبیات‎نخوانده کم نداریم، نویسنده‎های موفقِ مهندسی‎خوانده هم کم نداریم. «مصطفی مستور» از بهترین مهندس‎های نویسنده است؛ او کارشناسی‎اش را در رشته عمران گرفته و برای مقطع ارشد سراغ ادبیات فارسی رفته‎است. مستورِ 53 ساله با شیوه روایت و نثر متفاوتش در کتاب‎های «روی ماه خداوند را ببوس»، «استخوان‎ خوک و دست‎های جذامی» و «چند روایت معتبر» معروف شد و خیلی زود جای خودش را بین مخاطبان ادبیات باز کرد. آقای مهندس این‎روزها مشغول جشن امضای کتاب جدیدش، «عشق و چیزهای دیگر» است.

کی؟ یولیا تیموشنکو 
چی خونده؟ مهندسی الکترونیک

«یولیا ولودیمیریونا تیموشنکو» سیاستمدار و بازرگان 57 ساله اوکراینی است که در دو نوبت؛ یک بار در سال ۲۰۰۵ و بار دوم از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نخست وزیر اوکراین بود. اتهامات زیادی به این بانوی سیاستمدار وارد است که در این مطلب نمی گنجد. تیموشنکو تحصیلات خود را در انستیتوی معدن «دنیپروپتروفسک» آغاز و در سال ۱۹۸۴ از دانشکده اقتصاد دانشگاه ملی دنیپروپتروفسک در رشته مهندسی «سایبرنتیک» مدرک تحصیلی لیسانس را دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۵ رتبه سوم فهرست قدرتمندترین زنان جهان نشریه «فوربز» را به دست آورد.

کی؟ رضا امیرخانی 
چی خونده؟ مهندسی مکانیک

رضا امیرخانی 44 ساله نویسنده و منتقد ادبی است و دارای گواهی‌نامه خلبانی هم است که در سال ۱۳۷۱، جوان‌ترین خلبان ایران لقب گرفت. او مدتی هم رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود. امیرخانی به غیر از نگارش رمان و داستان بلند و یک مجموعه داستان کوتاه، به تألیف سفرنامه و مقالات بلند تحلیلی اجتماعی هم پرداخته‌است. رشته امیرخانی مهندسی مکانیک بوده است ولی به خاطر علاقه‌مندی ادبی اش از شب‌های شعر انقلاب اسلامی در دبیرستان علامه حلی شروع کرد و از همان اواخر دوران دبیرستان نوشتن را آغاز کرد.

کی؟ رضا رشیدپور 
چی خونده؟ مهندسی عمران

از مهندس‎ها معمولا توقع می‎رود آدم‎های فعال و کنجکاو و خلاقی باشند؛ با این اوصاف، «رضا رشیدپور» با سابقه بازیگری و تهیه‎کنندگی و کارگردانی و مجری‎گری، نماینده خوبی از قشر مهندس‎هاست. رشیدپور که این روزها به‎واسطه پررنگ شدن چاشنی انتقاد در اجراهایش بیش از پیش توی چشم است، در خانواده‎ای مهندس‎پرور بزرگ شده؛ پدرش مهندس برق بوده و خواهرش معمار است؛ خودش هم که از آن بچه زرنگ‎های کلاس بوده و غیر از عمران، در رشته کارگردانی هم مدرک گرفته‎است.

کی؟ عادل فردوسی‎ پور
چی خونده؟ مهندسی صنایع

«عادل فردوسی ‎پور»، از باسوادترین و البته باهوش‎ترین آدم معروف‎هایی است که همه‎مان سراغ داریم؛ مدارک باسواد بودنش که موجود است؛ کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی صنایع گرفته آن هم از دانشگاه صنعتی شریف، هم اکنون با همه گرفتاری‎هایش در اجرا و تدریس، دکترای «مدیریت رسانه» می‎خواند. برای اثبات هوش و ذکاوتش هم همین بس که هجده سال است یکی از چالشی‎ترین و پربیننده‎ترین برنامه‎های تلویزیون را روی آنتن می‎برد، بدون آن‎که چیزی از جذابیت و محبوبیتش کم شده‎باشد.

کی؟ سروش صحت 
چی خونده؟ مهندسی آلودگی شیمیایی دریا

«سروش صحت»، یکی دیگر از مهندس‎ های هنرمند است که در چندین حوزه طبع‎آزمایی کرده و در هیچ‎کدامشان هم کم نیاورده‎است، گرچه بازیگری‎‎اش هیچ‎وقت به پای نویسندگی و کارگردانی‎اش نمی‎رسد. صحت را نمی‎شود هنرمند جریان‎سازی دانست اما دستاورد سال‎ها فعالیتش نشان داده از شبیه و پیرو دیگران بودن هم گریزان است و راه خودش را می‌رود؛ سریال‎های موفق «ساختمان پزشکان» و «پژمان» و این اواخر «لیسانسه‎ها» شاهدهای خوبی برای این ادعا هستند. اصلا همین انتخاب رشته شیمی دریا یکی از نشانه‎های متفاوت بودن اوست.

منبع: [restrict] روزنامه خراسان، شماره 19765، شنبه 1396/12/5 برای مشاهده آدرس منبع عضو سایت شوید.
[/restrict]

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۵ اسفند، ۱۳۹۶ ۱۲:۲۹ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *