برای تاریخ می گویم

تاریخ انقلاب اسلامی پر است از چهره‌هایی که در مسیر پیشرفت و اعتلای آن تلاش کرده‌اند. محسن رفیق‌دوست یکی از همین چهره‌هاست که نقش بسیار پررنگی در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پس از آن در مدیریت بنیاد جانبازان و مستضعفان داشته است. رفیق‌دوست به واسطه حضور پررنگش در مسئولیت‌های مختلف و ارتباط گسترده با عناصر و طیف‌های گوناگون از نیروهای انقلابی، خاطرات زیادی از حوادث پس از انقلاب اسلامی دارد. به همین خاطر است که رفیق‌دوست به عنوان شخصیتی جامع الاطراف خاطراتی خواندنی و جالب از سال‌های انقلاب دارد.
خاطراتی که اولین بار سعید علامیان، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی و خاطره‌نویسی دفاع مقدس برای ثبت و ضبط آن‌ها به سراغ رفیق‌دوست رفته است تا این خاطرات را در قالب یک مجموعه دو جلدی و با عنوان «برای تاریخ می‌گویم» منتشر سازد.
جلد اول این کتاب دربرگیرنده خاطرات او از مقطع ورود حضرت امام خمینی(ره) در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و پس از آن تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا سال ۶۸ و انتخاب او از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس بنیاد جانبازان و مستضعفان است. جلد دوم این کتاب که حاصل بیش از بیست و چهار جلسه مصاحبه با حاج محسن رفیق‌دوست است دربرگیرنده خاطرات او در دوران حضور او در ریاست بنیاد جانبازان و مستضعفان یعنی بین سال‌های ۶۸ تا ۷۸ است.
این کتاب به روش پرسش و پاسخ تدوین شده و سوالات مطرح شده از سوی نگارنده در آن با مطالعه دقیق آرشیو مطبوعات و خاطرات برخی از چهره‌های انقلابی حاصل شده است که جامعیت کتاب را دوچندان کرده است. البته سوالات مطرح شده در کتاب صرفا مربوط به حضور او در بنیاد جانبازان و مستضعفان نمی‌شود، بلکه نویسنده سعی کرده تا در ارتباط با همه حوادث سیاسی مهم آن سال‌ها از رفیق‌دسوت سوال کند و نظر او را به عنوان یکی از نیروهای اصلی انقلاب جویا شود.
کتاب «برای تاریخ می‌گویم» را انتشارات سوره مهر در دو جلد منتشر کرده است ۳۹ هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

مصاحبه گر: سعید علامیان
راوی کتاب: محسن رفیق دوست
ناشر کتاب : سوره مهر
نوع جلد: شومیز
قطع: رقعی
سال نشر: 1394
شمارگان: 2500
چاپ جاری: 1
تعداد صفحات: 895
وزن(گرم): 998
شابک: 978-600-175-896-6

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۲۸ مرداد، ۱۳۹۵ ۱:۴۱ ق.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

۴ thoughts on “برای تاریخ می گویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *