برگزیدگان نهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» معرفی شدند؛ بخش مستند نگاری برگزیده نداشت.

به گزارش خاطره نگاری، در بخش رمان و داستان بلند «لم‌یزرع» نوشته محمدرضا بایرامی از نشر نیستان برگزیده شد و ۳۰ سکه به نویسنده‌اش تعلق گرفت.
در این بخش با داوری حسین فتاحی، قاسمعلی فراست و یزدان سلحشور، رمان‌ها و  داستان‌های بلند «برکت» نوشته ابراهیم اکبری‌دیزگاه از نشر کتابستان،‌ «پرتقال خونی» نوشته پروانه سراوانی از نشر آموت، «چشم‌هایم آبی بود» نوشته محمدرضا کاتب از نشر نیلوفر،‌ و «برج قحطی» نوشته هادی حکیمیان از نشر شهرستان ادب دیگر نامزدهای دریافت جایزه بودند.
در بخش داستان کوتاه «بازار خوبان» نوشته آرش صادق‌بیگی از نشر نگاه و «روباه شنی» نوشته محمد کشاورز از نشر چشمه برگزیده شدند و به هر کدام ۱۵ سکه تعلق گرفت.
در این بخش با داوری راضیه تجار، عباس عبدی و داود غفارزادگان، کتاب‌های «راز خانه شکیب» نوشته ابراهیم مهدی‌زاده از نشر ثالث، «زرد کادمیوم و داستان‌های دیگر» نوشته مرسده کسروی از نشر ثالث و «مردن به روایت مرداد» نوشته مرجان صادقی از نشر ثالث دیگر نامزدها بودند.
در بخش مستندنگاری «پیغام ماهی‌ها» نوشته گلعلی بابایی از نشر ۲۷ و «ر» (درباره شهید رسول حیدری) به قلم مریم برادران از نشر آرما شایسته تقدیر شدند و به هر کدام ۱۰ سکه تعلق گرفت.
در این بخش با داوری حبیبه جعفریان، حمید حسام و سیدمجید حسینی، کتاب‌های «جمال‌زاده؛ خاطرات، برداشت، اسناد» نوشته ناصرالدین پروین از نشر جهان کتاب،  «فرنگیس» نوشته مهناز فتاحی از انتشارات سوره مهر و «لذتی که حرفش بود» نوشته پیمان هوشمندزاده از نشر چشمه دیگر  نامزدها بودند.
اما داوران بخش نقد ادبی چند روز قبل از مراسم پایانی جایزه اعلام کردند که نسبت به آثار منتشرشده این حوزه در سال ۹۴، نظر مساعدی ندارند و بدون اعلام نام نامزدهای آن به استقبال اختتامیه خواهند رفت.
در بخش ویژه افغانستان در حوزه رمان «چارگِردِ قلا گشتم» نوشته محمداعظم رهنورد زریاب و «گرگ‌های دَوَندَر» نوشته احمد ضیاء سیامک هروی به عنوان برگزیده معرفی شدند.
در این بخش که از نهمین دوره به جایزه جلال افزوده شده است، از میان رمان‌های چاپ‌شده در هشت سال گذشته (همزمان با دوره‌های گذشته جایزه جلال) کتاب‌های «سینماگر شهر نقره» نوشته آصف سلطان‌زاده، «ریسمان شنی» نوشته خسرو مانی و  «ناشاد» (سیاسر) نوشته محمدحسین محمدی دیگر نامزدهای دریافت جایزه بهترین رمان افغانستان بودند.
در بخش ویژه افغانستان در حوزه داستان کوتاه «خروسان باغ بابر» نوشته حسین فخری و «کابل جای آدم نیست» نوشته سیدعلی موسوی برگزیده شدند.
کتاب‌های «به وقت بخارا» نوشته وسیمه بادغیسی و «بادیگارد» نوشته حبیب صادقی دیگر نامزدهای این حوزه بودند.
داوری بخش ویژه افغانستان در جایزه «جلال» را ابراهیم زاهدی مطلق، شهریار عباسی و مجید قیصری برعهده داشتند. برگزیدگان این بخش ۱۰ سکه به همراه لوح تقدیر و نشان جایزه جلال را دریافت کردند.
در مراسم پایانی جایزه «جلال آل‌احمد» که چهارم دی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نصیر احمد نور سفیر افغانستان در ایران از سند بخش «جایزه جهانی داستان فارسی» رونمایی شد. افزودن بخش ویژه افغانستان به جایزه جلال از مقدمات این بخش بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تاریخ درج مطلب: شنبه، ۴ دی، ۱۳۹۵ ۱۰:۵۵ ق.ظ

دسته بندی: همایش‌، فراخوان، مسابقات و جشنواره ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *