به سوی سرنوشت

خاطرات سال 1363 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درقالب کتابی 680 صفحه‌ای با عنوان «به سوی سرنوشت» از سوی دفتر نشر معارف انتشار یافته است.
این کتاب چهارمین کتاب از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی است که به صورت روزنوشت تنظیم شده است و به دلیل آنکه در زمان وقوع حوادث نگاشته شده است، ارزش تاریخی واسنادی بسیاری دارد.
به دلیل آن که هاشمی رفسنجانی در آن دوره نیز در سمتهای حساسی چون ریاست مجلس شورای اسلامی، امامت موقت جمعه تهران،جانشینی فرمانده کل قوا را برعهده داشت و نیز در سری ترین نشستهای نظام حضور و بروز داشت و از روند تصمیم گیری برخی از مهمترین حوادث آن دوران اطلاعات ذیقیمتی دردست داشته و دارد.
در سال 63 رخدادهای مهمی چون ادامه جنگ تحمیلی به وقوع پیوست و هاشمی در این خاطرات از برخی دیگر از این رخدادها نیز سخن به میان می آورد.
هاشمی رفسنجانی علاوه بر این چهار کتاب دو کتاب دیگر که رخدادهای سالهای 57 و 58 و نیز سال 59 را در بر می گیرد را به بازار کتاب عرضه کرده است، ‌اما تفاوت آن دو کتاب با کتابهایی که به صورت خاطرات سال های 60 به بعد انتشار یافته اند در این است که آن دو کتاب بر اساس سخنرانی ها و نیز رخدادها تنظیم و سپس آقای رفسنجانی بر آن تقریر هایی نگاشته است و لذا ارزش آنها در برابراین چهار کتاب قابل مقایسه نیست.
چرا که در این روز نوشت ها ریزترین رخدادها و دیدارها با افراد از گروههاو نحله های مختلف آمده است و به دلیل آنکه د رزمان وقوع رخداد یاد شده نگاشته شده است، اظهار نظر هاشمی و نگاه و داوری وی در همان زمان نسبت به آن رخداد را در خود دارد.
نخستین کتاب از مجموعه خاطرات هاشمی رفسنجانی در اواسط دهه هفتاد در روزنامه همشهری به صورت پاورقی منتشر شد و بعد از آن به فاصله دو سال یک بار یک جلد از این خاطرات عرضه عمومی شد. یکی از این مجلدات به صورت روزانه د رروزنامه جام جم نیز به صورت پاورقی انتشار یافت.
در کتاب “به سوی سرنوشت” چند نامه تاریخی از جمله نامه به امام خمینی(ره)، نامه به یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین، نامه به اضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نامه تعداد از اعضای شورای مرکز حزب جمهوری اسلامی به دبیر کل درباره اختلافات برای نخستین بار به چاپ رسیده است.

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۸ اسفند، ۱۳۹۴ ۱۰:۵۶ ق.ظ

دسته بندی: خاطره نگاشته ها

۵ thoughts on “به سوی سرنوشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *