به هیچ عنوان از مسجد توپکاپی در استانبول بازدید نکنید!

صرفه جویی در وقت و هزینه در سفر های توریستی اهمیت زیادی دارد. توریست های حرفه ای، معمولا پیش از سفر برای وقت خود برنامه ریزی می کنند و بعضی از مکان های وقت گیر را از لیست خود حذف می کنند.

مسجد توپکاپی استانبول، پر است از جاذبه های دیدنی که دیدن همه آن ها بیشتر از چندین ساعت به طول خواهد انجامید. برای بازدید از این مسجد باید با تور استانبول lahzeakhar به کشور ترکیه و شهر استانبول سفر کنید.

استانبول به قدری جاذبه های دیدنی دارد که شاید یک هفته تمام وقت گذاشتن برای دیدن تمام جاذبه هایش کافی نباشد. مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، آب انبار تاریخی باسیلیکا، کاخ دلما باغچه، روملی حصار، برج گالاتا، جزایر پرنس، کلیسای چورا، مسجد رستم پاشا، مسجد سلیمانیه، مسجد فاتح، تنگه بسفر و… تنها بخشی از دیدنی های استانبول هستند که باید برای دیدنشان یک برنامه ریزی جامع داشته باشید. در ادامه به طور کامل به معرفی مسجد کاخ توپکاپی می پردازیم و خواهیم گفت که چرا بازدید از این مکان در زمانی که با تور استانبول lahzeakhar به این شهر سفر می کنید صحیح نیست، از این رو پیشنهاد می کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی مسجد توپکاپی

مسجد یا بهتر است بگوییم کاخ توپکاپی، محل سکونت سلاطین عثمانی، حرم سرای آن ها و دادگاهشان بود. در یک توضیح دقیق تر، کاخ توپکاپی مرکز مدیریت حکومت عثمانی بوده است. ساخت این کاخ نوزده سال (از 1459 تا 1478 میلادی) به طول انجامیده است.

توپکاپی، دومین کاخ عثمانی است که در استانبول ساخته شده است. به مدت 400 سال این کاخ، خانه 25 سلطان عثمانی بوده که یکی پس از دیگری بر تخت می نشستند. در طی این سال ها هر سلطانی که سر کار آمد، بخشی را با یک معماری و طرح متفاوت به کاخ توپکاپی افزود.

از طرف دیگر بعضی از ساختمان های آن به واسطه بلاهایی مثل زلزه و آتش سوزی در طی زمان از بین رفت که معروف ترینشان زلزله سال 1509میلادی و آتش سوزی سال 1665میلادی بود. بازدید از کاخ توپکایی یعنی بازدید از تاریخ معماری 4 قرن، چرا که هر قسمت از این کاخ بیانگر معماری دوره ای خاص از این 400 سال است. مسجد توپکایی سال 1924 به موزه تبدیل شد. نام این کاخ ابتدا ینی سارای بود ولی در قرن نوزدهم به توپکاپی تغییر یافت.

بازدید از توپکاپی وقت گیر ترین جاذبه استانبول

پیش از ورود به کاخ، چشمه تاریخی سلطان احمد را خواهید دید. داخل کاخ، چهار بخش اصلی قرار دارد که عبارت اند از: حیاط اصلی و سازه های کوچکتر، حرم سرای سلاطین، ساختمان شورای امپریالیستی، جایی که جلسات دولتی برگزار می شد. بر خلاف کاخ های اروپایی که تنها یک کاخ در یک باغ بزرگ هستند، کاخ توپکاپی، شامل سالن ها، سربازخانه ها، آشپزخانه ها، کیوسک ها و اتاق خواب های متعدد است.

بازدید از حیاط اول این کاخ برای عموم مردم آزاد بود. این حیاط خدمات را به کاخ ارائه می داد، خدماتی مانند بیمارستان و نانوایی در این حیاط قرار داشت، به علاوه این که انبار مهمات، انبار ذخیره سازی و برخی از خوابگاه ها نیز در این حیاط وجود داشتند. کلیسای بیزانس هم در این محوطه قرار دارد. این حیاط که حیاط سپاه نامیده می شود آخرین جایی است که همه به جز سلطان حق داشتند در آن با اسب تردد کنند. ورود با اسب به حیاط های بعدی برای همه به جز سلطان ممنوع بود.

اطلاعات و هزینه بازدید از مسجد توپکاپی

این بنای تاریخی در پاییز و زمستان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر و در بهار و تابستان همه روزه به جز سه شنبه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر پذیرای گردشگران است. بازدید کنندگان بایستی برای بازدید از آثار مقدس مذهبی و مقدس این مکان لباس مناسب به تن داشته باشند، چرا که در غیر این صورت نگهبانان از ورود آنان جلوگیری به عمل می آورند. هزینه بلیط این کاخ 40 لیره ترکیه است و برای بازدید از بخش حرم سرا باید 25 لیره اضافه پرداخت کنید.

تاریخ درج مطلب: دوشنبه، ۱۲ آبان، ۱۳۹۹ ۸:۱۷ ق.ظ

دسته بندی: تبلیغات در خاطره نگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *