تبدیل قهرمان مرد سریال به زن برای جذب مخاطب بیشتر در تلویزیون
یکی از دوستان فیلمنامهنویس، از مدیران گروه فیلم و سریال شبکه سوم سیما گلهمند بود و میگفت که به طرحی که او برای یک سریال نوشته، خرده گرفته و خواستهاند که قهرمان مرد فیلمنامهاش را به یک قهرمان زن تبدیل کند! پرسیدم: چرا؟ گفت: به امید آنکه سریال مخاطبان بیشتری را پای تلویزیون بنشاند! این فیلمنامه البته هیچوقت نوشته و ساخته نشد. اما چشم راقم را به پشت پردۀ برخی مناسبات پنهان در تلویزیون باز کرد. من از هشت سال پیش که این سخن را شنیدهام صحّتش را بارها تجربه کردهام.
سالها است که برخی مدیران سیما برای جذب مخاطب بیشتر، به کارهای غیرمشروع دست میزنند. آنها نزد خود میاندیشند که اگر قهرمان فیلم یا سریال، یک زن باشد حتماً مخاطبان بیشتری را جذب خواهد کرد. لذا میبینید که سریالهایی از قبیل: نرگس (۱۳۸۵)، ستایش (۱۳۸۹)، ستایش ۲ (۱۳۹۲)، آوای باران (۱۳۹۲)، تنهایی لیلا (۱۳۹۴) و پریا (۱۳۹۵) در دستور کار برنامهسازان شبکه سوم قرار میگیرد. در شبکۀ دوم نیز، سریالهای زنانهای مانند: پریدخت (۱۳۸۶)، مرگ تدریجی یک رؤیا (۱۳۸۷)، کیمیا (۱۳۹۴) و هشتونیم دقیقه (۱۳۹۵) ساخته و پخش شدهاند. حتی نام این سریالها نیز به محتوای زنانۀ آنها دلالت دارد.
راوی: امیر اهوارکی
منبع: سینما پرس