تحقیقات ساخت موشک مرکب در جهاد سازندگی

خاطره روز 24 مهر سال 1365

به مجلس آمدم. در جلسه علنی شرکت نکردم. برای رسیدگی به امور جنگ، آقایان دکتر هادی و دکتر روحانی آمدند. قرار شد در موضوع معامله گروگانهای آمریکایی در لبنان با نیازهای تسلیحاتی و آمدن هیات مک فارلین آمریکایی به ایران که اخیراً شایع شده بود، برای افراد مورد اعتماد، مخفی توضیح داده شود و کانال واحدی برای این موضوع در نظر گرفته شود. در مورد پدافند و جنگ هم صحبت شد۱.
آقایان آقا محمدی و مرتضی رضایی که همراه مسعود بارزانی به منطقه بارزانی آن طرف رودزاب در منطقه زاخو و بارزان رفته بود، گزارش کاملی از نیازهای عملیاتی کردن آنها گفت. قرار شد تعقیب شود. فرماندهان لشکر سیدالشهدا آمدند و گزارش عملیات و وضع لشکر را دادند.

موشک سوخت مرکب ذوالفقار
موشک سوخت مرکب ذوالفقار

آقای میرزائی آمد. نگران و مضطرب است. وزارت اطلاعات در رابطه با مساله سید مهدی هاشمی احضارش کرده. آقای سنجقی برای کارهای جنگ آمد. گروه تحقیقات وزارت جهاد سازندگی آمدند. گزارش خدمات جنگی خود را گفتند: تحقیقات درباره موشک های زمین به زمین با برد صد کیلومتر و ساختن موشک از نوع مرکب.
سپس وزیر دفاع و مهندس ترکان و آذین از پنها [=هلی کوپتر سازی] آمدند. گزارش وضع صنایع نظامی اصفهان و تعمیر هلی کوپترها را دادند. تعمیرات هلی کوپترها پیشرفت خوبی کرده است. آقای رئیس جمهور که از قم برگشته اند، تلفنی گفتند سفرشان به قم بی اثر نبوده، ولی هنوز مشکل حل نشده است.

1-  در این روز جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا ایران را تهدید به دخالت نظامی کرد . او در مصاحبه ای با مجله “کرسنت اینتر ناشنال” گفت: “در صورت پیروزی ایران در جنگ، ایالات متحده دخالت نظامی خواهد کرد ……. و چنین دخالتی از حمایت کامل شوروی برخوردار خواهد بود؛ زیرا هر دو ابر قدرت دارای یک نفع متقابل در مشاهده پایان این جنگ هستند “. شولتز افزود: “این تفاهم بر این واقعیت استوار است که پیروزی ایران در جنگ، تعادل نظامی منطقه را بر هم می زند و وضعیت سیاسی آن را کاملاً تغییر خواهد داد”.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال ۱۳۶۵، اوج دفاع، دفتر نشر معارف انقلاب، خاطره روز ۲۴ مهر

تاریخ درج مطلب: جمعه، ۲۱ آبان، ۱۳۹۵ ۹:۳۱ ب.ظ

دسته بندی: خاطرات علم، صنعت و فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *