تلاش ناموفق رئیس‌جمهور آمریکا برای گفتگو با رئیس‌جمهور ایران

جعفر شیرعلی نیا: علی هاشمی، برادرزاده آیت‌الله هاشمی، تعریف می‌کند که در دوران ریاست‌جمهوری عمویش که همزمان با ریاست‌جمهوری بوشِ پدر بود: «یک روز بین وزیر خارجه ایران و نماینده ایران در سازمان ملل هماهنگی می‌شود که اگر ممکن باشد در مسئله‌ای میان بوش پدر و آقای هاشمی ‌رفسنجانی گفت‌وگویی انجام شود. فردا صبحِ آن روز آقای بوش پدر، تماس می‌گیرد با دفتر ریاست‌جمهوری ایران و پشت خط می‌ماند. او می‌خواسته با آقای هاشمی صحبت کند ولی اصلا دفتر ریاست‌جمهوری آمادگی نداشته و تلفن‌‌ها قطع می‌شود. حال آن‌که ظاهرا وقتی نماینده ایران در سازمان ملل با وزیر خارجه صحبت می‌کند هدفش پرسش درباره انجام شدن یا نشدن این تماس تلفنی بوده است و وزیر خارجه ایران بدون این‌که ماجرا را متوجه شود می‌گوید که حالا اشکالی ندارد، و این پیغام منتقل می‌شود و آن‌ها 10 صبح با دفتر آقای هاشمی تماس می‌گیرند.» (شهروند امروز، خرداد 1387، شماره 50)
ماجرای تماس تلفنی ناموفقِ بوش با هاشمی بازتاب‌های فراوانی در فضای رسانه‌ای دنیا هم داشت که برخی حواشی آن در خاطرات هاشمی رفسنجانی ثبت شده است.
هاشمی در خاطرات 18 اسفند 1368 نوشته است: «رادیو آمریکا خبر عجیبی نقل کرد. کاخ سفید رسماً اعلان نمود که جرج بوش یک ماه پیش تلاش کرده با من تلفنی صحبت کند که موفق نشده. معلوم شده طرف، شخص دیگری است و او را دست انداخته‌اند. با این‌که من اصلاً خبر ندارم، در این مدت هم چیزی نگفته‌اند. با آیت‌الله خامنه‌ای مشورت کردم؛ قرار شد در نماز جمعه مطرح کنم.»
هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه از این ماجرا حماسه ساخت و به‌عنوان یک افتضاح در واشنگتن مطرحش کرد و گفت: «گزارش می‌شود که رئیس‌جمهور آمریکا از یک ماه قبل در تلاش بوده که با رئیس‌جمهور ایران صحبت کند و بعد معلوم شد کسی که با وی صحبت کرده‌، رئیس‌جمهور ایران نبوده است. این ماجرا نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها خیلی نیازمند هستند با ایران صحبت کنند و ایران در دنیای امروز جایگاه بالایی به‌دست آورده است که بزرگ‌ترین قدرت دنیا تلاش دارد با ایران تماس بگیرد. این افتضاح همچنین بیانگر سردرگمی حکام کاخ سفید است و «ایران‌گیت» دیگری در واشنگتن در حال وقوع است.» (بازسازی و سازندگی، ص ۵۸۵ تا ۵۸۶)

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۸ ۹:۰۸ ق.ظ

دسته بندی: خاطرات سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *