توجه جهانی به مساله عزل آیت‌الله منتظری

خاطره روز 08 فروردین سال 1368

ساعت هشت و نیم به مجلس رسیدم. در گزارش‌ها مسأله آیت‌الله منتظری مورد توجه جهانی قرار گرفته، ولی برایشان مبهم است. آقای [محمدعلی] نظران [رئیس کمیسیون اسرا] برای امور اسرا و کارهای کمیسیون مشورتی شورای عالی دفاع آمد. آقای [محمد حسین] ملک زادگان [فرمانده نیروی دریایی ارتش] آمد و گزارش سفر دریایی دانشجویان نیروی دریایی را داد که تا جنوب آفریقا رفته و برگشته‌اند. از موفقیت سفر خوشحال است و اجازه انجام مانور گرفت. قرار شد من هم شرکت کنم.
آقای [عباسعلی] عمید زنجانی [نایب رئیس کمیسیون امور قضایی و حقوقی مجلس] آمد. گزارش سفر به تایلند، اندونزی و مالزی در ارتباط با مسأله کتاب آیات شیطانی را داد. معتقد است خیلی موفق بوده. انتظار داشتم درباره مسأله آقای منتظری سئوال کند؛ نکرد.
آقای ابراهیم امینی از قم تلفن کرد و گزارش ملاقاتش با آقای منتظری بعد از رسیدن نامه امام را داد و خبر نامه عذر خواهی و استعفای ایشان را داد و خواست که کمک کنیم تا جریان خوب ختم شود. آقای [قربانعلی] درّی [نجف آبادی] هم تلفن کرد و همین را گفت.
آقای سعید الذاکرین آمد. گزارش کارهای اداری مجلس را داد و برای انتقال استمداد کرد. معتقد است بعد از رفتن من از مجلس نمی‌تواند اینجا کار کند. گفتم هنوز معلوم نیست که بروم.
آقای [حسین] ابراهیمی مسئول امور افغان‌ها آمد. لیست نیاز تسلیحاتی مجاهدان را آورد و بودجه خواست. گفت سران [ائتلاف] هشتگانه [شیعیان] آمادگی دارند که گروه‌های سنی اگر نخواهند حقوق اینها را بدهند، با جریان حاکم همکاری کنند. معتقد بود عوامل [دکتر محمد] نجیب‌الله [رئیس جمهور افغانستان] مقاومت زیادی خواهند کرد.
آقایان [غلامعباس] زائری، [عباس] عباسی و [غلامرضا] فدائی نمایندگان بندرعباس و اراک آمدند و درباره مسأله آقای منتظری پرسیدند. آقایان نظران و ابراهیمی هم پرسیده بودند و عجیب است که به جز آقای نظران، کسی اظهار ناراحتی نمی‌کرد.
عصر [آقای محمد علی نجفی] وزیر آموزش و پرورش همراه با دانش آموزان ممتاز ریاضی که در مسابقه المپیاد شرکت کرده‌اند، آمدند. برایشان صحبت کردم . سفیر جدیدمان در لهستان آمد. برای کار جدیدش مشورت کرد. آقای شاهمرادی و همکارانش در صنایع سپاه برای انتقال به سازمان انرژی اتمی آمدند و صحبت کردند.
احمدآقا تلفن کرد و متن نامه آقای منتظری و جواب امام را خواند؛ خوشحال بود از حل نسبی مسأله که قرار است اعلان شود. با جواب امام از تلخی مسأله کاسته شده است. با آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص تلفنی صحبت کردم. به خانه آمدم. شب آقای موسوی اردبیلی هم تلفن کرد و از حل نسبی مسأله اظهار رضایت کرد.
آخر شب آقای [حسین] مرعشی استاندار کرمان آمد. گزارش جلسه استانداران را داد که در جهت توضیح علل عزل آقای منتظری براساس نامه امام توجیه شده‌اند و آخر جلسه فهمیده‌اند که امام جواب محبت آمیزی با قبول استعفای ایشان داده‌اند. قرار گذاشته‌اند که مطالب جلسه نادیده انگاشته شود.

منبع: کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 1368، بازسازی و سازندگی، نشر معارف انقلاب، خاطره روز 8 فروردین

تاریخ درج مطلب: پنجشنبه، ۹ فروردین، ۱۳۹۷ ۱۲:۲۲ ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *